Kors i taket

Tänk att man kan få läsa sådant här i SVD numera:

Låt upphovsrätten vila i frid

Men när jag ser mig om är det uppenbart att den tekniska utvecklingen gjort även detta omöjligt. Såvida vi inte vill förvandla vårt samhälle till en ren övervakningsstat.

Det säger sig självt att den övervakning som krävs för att i denna nya tekniska miljö hindra piratkopiering måste tränga betydligt längre in i privatlivet än den kontroll som behövdes för att hålla tryckerier och vinylpresserier inom lagens råmärken. Vi måste därför från grunden tänka om vad gäller avvägningen mellan upphovsrätt och integritet.

Min och mina medmänniskors rätt att slippa insyn i datorer och internet-trafik är helt enkelt viktigare än att jag ska kunna fortsätta att använda dagens system för att tjäna pengar på mitt skrivande.

Det är snart val…

Magnus Gustavsson

EU-kandidat för http://www.aktivdemokrati.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kors i taket

  1. Thomas skriver:

    Det varken PP eller Brändén begripigt är att vi i internet och i ny teknik skapat nya möjligheter till all möjlig brottslighet (inte bara olaglig kopiering) som måste hanteras utan att vi för den skull skapar ett oönskat övervakningssamhälle.
    Inte acceptera brottsligheten bara för att tekniken gör det möjligt! Vart leder ett sådant resonemang?

    • Magnusgus@AD skriver:

      Visst, men det är sådant resonemang som också leder till dessa grova övertramp av våra rättigheter. Brottslighet på nätet kan och ska bekämpas precis som i resten om samhället, det är det inte tu tal om.
      För mig får polis och åklagare göra precis vad de behöver, MEN, den dagen man börjar tumma på vår konstitution och våra självklara rättigheter som människor, då drar jag linjen.
      Tyvärr glömmer allt för många bort detta självklara rättesnöre och vi har med t.ex. FRA-lagen redan skapat en verktygslåda för en i hemlighet arbetande myndighet som STASI skulle varit djupt avundsjuk på, detta har flera östtyskar som var aktiva inom STASI vittnat om.
      Slår vi in på denna vägen kastar vi ut demokratin och vår egen värdighet med badvattnet.
      Sedan har ju detta med fildelningen krånglat till en del affärsmodeller och de som förlitat sig på just upphovsrättslagarna, men tyvvärr, måste jag välja personligen så blir det de demokratiska värdena före dagens upphovsrätt.
      Och ibland måste man välja.

Kommentera

