Vi bryter mot artikel 12 i FNs barnkonvension

Jag anser att vi bryter mot artikel 12 i FNs barnkonvension

Även om inte regeringen vill ändra lagen så den stämmer med barnkonventionen så kan vi kanske göra det i framtiden tillsammans. Jag tittade speciellt på Artikel 12 som säger:

Artikel 12: Rätt att bli hörd och få sina åsikter beaktade

1. Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som rör barnet, varvid barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.

2. För detta ändamål skall barnet särskilt beredas möjlighet att höras, antingen direkt eller genom företrädare eller ett lämpligt organ och på ett sätt som är förenligt med den nationella lagstiftningens procedurregler, i alla domstols- och administrativa förfaranden som rör barnet.

Källa: http://www.barnombudsmannen.se/Adfinity.aspx?pageid=6883

Visserligen är texten inte direkt tydlig, men lagar kan man göra mycket tydliga om man vill.

I dag är rösträttsåldern 18 år, men jag tycker att barn och ungdomar som klarar av att svara på grundläggande demokratitfrågor ska få vara med. Demokratifrågorna ska garantera att barn och ungdomar vet hur man håller sig till partiets regler och de lagar som finns.

Jag är villig att lägga detta förslag till partiet om det finns fler i partiet som vill stödja mig i detta och om det finns barn och ungdomar under 18 år som vill vara med och bestämma.

Jag undrar lite skojfriskt om Maud Olofsson i Centerpartiet skulle klara dessa frågor lika bra som barnen. Kanske det finns någon i partiet som kan ta ett privat samtal med Maud?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3822503.svd

Moderaterna emot demokrati och för krig?

Utan lag ingen rätt

Utan bestraffning tveksam effekt

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vi bryter mot artikel 12 i FNs barnkonvension

  1. Magnusgus@AD skriver:

    Tråkigt att denna post inte kommenterats alls, barn är tydligen inte så viktiga.
    Jag tycker vi ska upphöja barnkonventionen till svensk lag.
    Så har man gjort i Norge och jag ser inga skäl till att vara mindre mänskliga än dem.

Kommentera

