Jag vill rädda Saab och Volvo

SAAB och VOLVO var en gång fina företag som skapade folkbilar framförallt till det svenska folket och de skapades av folket i fabriker som fanns nära det svenska folket. Sverige hade en tullmur och trots att de japanska bilarna var billiga kunde folket välja ett säkrare och mindre rostigt alternativ.

Med dum politik har man tvingat in de svenska bilarna i lyxsegmentet och bort från svenskt ägande. Försäljningen har givetvis dalat. Folk vet nu att de inte köper en Svensk bil och dessutom är den svindyr. Endast märket finns kvar.

EU-medlemskapet och globaliseringen är roten till det onda, som jag ser det.

Sverige borde ta kontrollen igen och gå ur EU, eventuellt köpa tillbaka fabrikerna, skapa billiga säkra elbilar för Sverige och driva dem med miljövänlig el. Ja, kanske det måste vara ett statligt projekt, i alla fall initiellt. Skrik nu inte kommunism! Det handlar om att detta projekt helt enkelt måste startas av staten för att sedan eventuellt kunna ersättas av privata företag som sakta kan ta över.

Projektet är helt enkelt för stort och riskfyllt för en liten biltillverkare och oljemaffian kan kanske stoppa det om inte staten lägger lite krut på det.

Bilarna ska inte fyllas med stora tunga batterier som ökar räckvidden, istället ska vi ha statligt subventionerade stationer där batterier av standardstorlekar snabbt kan bytas ut.

Skiss av Volvo och Saab som elhybrid med laddstation

Skiss av Volvo och Saab som elbil med laddstation

Batterierna ska hyras ut av staten eller säljas och köpas med standardpriser som avörs genom uppmätningar av batteriets kvalitet. Dessutom ska det finnas laddstationer till fler elbilar.

Elbilar är framtiden. Elhybrider, dvs. två olika drivsystem ex. bensin och el, är en dålig lösning som endast existerar i bristen på verkligt bra politiska beslut. Dessutom dyrt.

Blåslampan på politikerna så vi kan rädda både den svenska bilindustrin och planeten samtidigt!

Det finns ju inget självendamål i sig att transportera bilar från andra sidan planeten. Låt oss göra våra egna bilar igen! En trevlig sysselättning för våra arbetslösa ungdomar som väntar på jobb dessutom.

Och tror du inte på politikerna så kanske det direkdemokratiska partiet  www.aktivdemokrati.se kan vara något för dig.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/spyker-forsoker-utan-ryssar_3973885.svd

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/facken-positiva-till-nytt-spyker-bud_3972623.svd

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/gm-och-spyker-leker-med-mangas-kanslor-just-nu_3972633.svd

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=40134&sid=6

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/sa-blir-fords-framtid-utan-volvo-1.18985
Fredrik Reinfeldt tveksam om budet ”verkligen har substans”
Spyker har lagt nytt bud på Saab
Kommunalrådet i Trollhättan om saab-dealen
Ansvarslöst att kasta skattepengar i ett svart hål
Robert Collin: ”Grabbar som gillar snabba klipp”
IF Metalls och Unionen hoppas på nya tag

http://rodamalmo.blogspot.com/2009/12/ett-fult-spel-om-saab.html

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/facken-traffade-spyker_3981261.svd

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/muller-lovar-allt-han-kan-for-saab_3981723.svd

http://reflektera-mera-nu.blogspot.com/2009/12/100-000-bilar-per-ar.html

Saab måste bli stort igen

Nedmonteringen av Saab har redan börjat

Mannen som vill rädda Saab

365 000 Saab-bilar på vägarna

Geelys talesman Anders Fogel:

Bra för underleveranörer

Vi vet inte om Geely är rätt

Det är ännu oklart vad Geely vill

Geely närmar sig Volvoköp.

Kan bli bra ägare

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om saker som är värda att ges en knuff upp i bloggportalerna!

Annonser
Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till Jag vill rädda Saab och Volvo

  1. Mr Opinion skriver:

    Man undrar om du legat i koma sedan 70 talet, för därifrån ser dina tankar ut att ha sin upprinnelse

    • mrperfect72 skriver:

      Att den dumma oljemaffian anvaender ”Mr Opinion” till att skapa en marknad foer oljeslukande bilar aer ingen hemlighet. Vi vet redan detta. Kul att du tittade foerbi. Haelsa Oljesheikarna att jag vill att deras olja ska raecka till kommande generationer! 🙂

  2. Mr Speck skriver:

    Konceptet är bra men det funkar nog ännu bättre i Kina !

    Geely,BAIC,SAIC som utvecklare av elbilar under eget namn ?

    En ny generation av ( Thorium-baserade ) kärnkraftverk som kan förse dessa elbilar med nödvändig electricitet.
    Att driva dessa bilar med vindsnurror ger nog inte så storaktionsradie annat än att ta en vända ner till Af för att delta i någon form av arbetslivsutveckling.

    • mrperfect72 skriver:

      Varfoer skulle Kina vara baettre? Finns det en speciell Europeisk bakterie som aeter bilbatterier!?

      ”Geely,BAIC,SAIC som utvecklare av elbilar under eget namn ?”
      -Ja, varfoer ska vi utveckla framtidens bilar i Sverige, egentligen? Ingen vill vael jobba med saa roliga saker som detta!?….eller!? Bra. Daa behoever vi ju inte heller utbilda de stackars barnen och kan lugnt goera om Sverige till en banan-republik….eller kanske det blir skog och aeppel-republik i vaart fall!?

      ”En ny generation av ( Thorium-baserade ) kärnkraftverk som kan förse dessa elbilar med nödvändig electricitet.
      Att driva dessa bilar med vindsnurror ger nog inte så storaktionsradie annat än att ta en vända ner till Af för att delta i någon form av arbetslivsutveckling.”
      – Jassaa aer det saa det aer? 🙂 Ja jag aer ju bara maskiningenjoer saa foerklara foer mig, hur mycket energi behoever vi och hur mycket vindkraft skulle vi behoeva? Kan man inte ladda paa natten naer vi anvaender mindre el? Kan inte batterierna vara ganska smaa, typ 300kg och aenda raecka laangt?

  3. Ja, EU-medlemskapet har fört med sig en massa skit. Vi har bara förlorat på att vara med i EU !

  4. Ping: Volvo Kinesiskt – Inte dumt alls kanske? « Aktivdemokrati's blogg

  5. MrPerfect72 skriver:

    Hur stort batteri behoevs foer att 50% av alla som tar bilen till jobbet ska klara att ta sig dit, ladda batteriet paa jobbet, handla paa vaegen hem och sedan ladda batteriet hemma? Misstaenker att det kan vara ganska smaa batterier.

    • Magnusgus@AD skriver:

      Återkom när du har en affärsplan som kan passera Maudans kansli…
      Hon pratar vitt och brett om hur bra det är med elbilar, men några trovärdiga affärsplaner för elbilsproduktion har jag då inte sett komma från Rosenbad.
      Nej, elbilen har tyvärr ingen framtid annat än på marginalen, fysikens lagar leder oss mot andra lösningar.

    • Magnusgus@AD skriver:

      Haha, ja det är ju en folkbil…!

      • MrPerfect72 skriver:

        Nja. Nu aer ju Tesla en sportbil fullproppad med batterier foer att faa en enorm raeckvidd (loejligt) och relativt dyr (en direkt konsekvens)… men den aer absolut ett bevis paa att det gaar.

      • mrperfect72 skriver:

        En snygg design och en laang raeckvidd saetter liksom skrattet i halsen paa de som omedvetet talar i oljemaffians intresse.

        Och skrattar man till det hoega priset foer denna sportbil saa gaar det givetvis att goera en billigare familjevariant enligt artikelns princip. Ett mindre utbytbart batteri goer det hela avsevaert mycket billigare.

        OCH det betyder inte heller att man maaste foerloejliga elbilen med de miffo-designer som hittills visats upp. Laat folket roesta fram en ny design istaellet!

  6. Magnusgus@AD skriver:

    Mkt kan vi besluta demokratiskt, men knappast att upphäva naturlagarna…
    När det gäller design håller jag nog med Bono…
    El som enda framdrivning i bil är ingen självklar framtid, hur mkt du än önskar det.
    Läs t.ex här:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article597866.ece
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article704371.ece
    Det finns många fler artiklar som ifrågasätter batteriernas potential, sök själv på nätet.
    Endast med säljbara (bilar som folk verkligen köper i stor mängd) kan du övertyga mig.
    GM skjuter ju upp lanseringen av sin Volt år efter år, men nu ska den tydligen komma i slutet av 2011 (om inte firman är i KK då förstås, kanske kan sälja verktygen till Kina..).
    Gällande kostnaderna så kommer de tydligen att subventioneras med 7500 dollar redan vid inköpet.
    Så även om den bilen säljer hyffsat (tillåt mig tvivla) är det ju en konstlad marknad.
    Varför är jag då så negativ, om det funkar med elbilar är det väl jättebra? Om inte så får vi väl hitta på något annat?
    Jo, det är bara det att vi tappar tid på det här sättet.
    Elbilsförespråkarna har fn knipit hela areanan och får alla resurser när det ska tas fram konceptbilar till mässor o kanske produktion.
    På samma sätt var det för 5-10 år sedan med bränslecellerna.
    Vad som istället då nedprioriteras är förbättringar på konventionella motorer, luftmotstånd, vikt samt övergång till alternativa bränslen.
    Detta gillar förstås oljelobbyn som sitter i orubbat bo ett bra tag till.
    Så jag tycker du ska vara försiktig när du beskyller oss elbilsskeptiker för oljevänner, det är precis tvärtom i många fall.

    • mrperfect72 skriver:

      Det aer ju foer att de taenker fel det blir fel. De aer inte dumma ingenjoerer, de kan ju de fyra raeknesaetten, men de taenker ju inte utanfoer den givna batteriboxen.

      Citat ur:
      http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article597866.ece
      ”Fortfarande 2015 måste man räkna med kostnader på 8000 till 12000 euro (90000 – 130000 kronor) enbart för batteriet till en elbil i storleksklass som Volkswagen Golf.”

      – Det aer ju det jag saeger, batteriet ska vara mindre.

      Vidare:
      ”Tidningen VDI Nachrichten redovisar kostnaden för litium-jonbatterier till 700 euro (7500 kronor) /kWh. Och för en elbil i mellanstorlek behövs ett batteri energiinnehållet 15 – 20 kWh. Batteriet blir därmed dyrare än vad en komplett småbil kostar.”

      – Det behoevs inte alls ett saa maffigt batteri. Tyskarna behoever inte koera genom hela tyskland paa Autobahn paa en laddning.

      Vidare:
      ”Martin Wietschel vid Fraunhoferinstitutet säger till VDI Nachrichten att det är först när batterikostnaden sänkts till nivån 200 euro/kWh som de kan bli intressanta för vanliga konsumenter.”

      – Ja. Precis vad jag saeger. Jaemfoer jag siffrorna 200 med 700 ovan faar jag att batteristorleken/kapaciteten ska ner till ca 30% d.v.s. 5-7kWh Om det sedan, sannolikt i framtiden, produceras effektivare och effektivare och miljoevaenligare, snabbt utbytbara batterier, av denna storlek saa aer ju det inte naagot bekymmer alls.

      Citat ur:
      http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article704371.ece
      ”Konsumenter kan tänka sig en återbetalningstid på tre år eller mindre för extrakostnaden, säger Massimo Russo vid konsultbolaget till Detroit News.”

      – Detta handlar alltsaa om att elbilen redan faktiskt aer billigare men att p.g.a. de maffiga batterierna som trycks in i dessa el-bilar och p.g.a. fraanvaro av snabbt utbytbara batterier och batteristationer kan man inte raekna hem vinsten snabbt nog, tyvaerr. Har jag inte raett?

  7. Magnusgus@AD skriver:

    Nej, eftersom du förutsätter att din workaround med enkelt utbytbara batterier kommer att gillas av konsumenterna.
    Som om vi kunde göra så med mobilerna och laptopsen också.
    Hör med någon marknadskunnig så ska du få se att det inte alls är en säker investering att tillverka bilar med små batterier.
    Det är helt enkelt inte som enkelt.
    Och iden med utbytbara batterier kommer från batteriföretagen som börjat inse att det kanske (som jag sagt hela tiden), inte är så lätt som de trodde från början att lagra el i stora mängder i ett fordon.
    Börjar redan lukta bränslecell tycker jag, där allt i princip var klart för en bred satsning på b-celler men så…
    .

    • MrPerfect72 skriver:

      Mobilbatterierna och laptopbatterierna har vael blivit mindre och inte stoerre.

      Jag koepte precis en dator Samsung N120 med minskad prosessorkraft och massivt battripack…men det gjorde jag INTE p.g.a. varken batteritid eller oekad vikt. Dum ide faktiskt. Marknadsfolket har ingen aning om vad de pysslar med.

      Jag koepte den p.g av att den var vit, det fina stora tangentbordet och att den var miljoevaenlig. Hade hellre haft inget eller mycket mindre batteripack, foer daa hade den varit s.a.s. varit ”mer baerbar” naer man anvaender datorn sitter man oftast vid ett ellutag aendaa saa man behoever inget massivt batteripack.

      Jag vill dessutom saelja den eftersom min wifi inte funkar tillsammans med Linux. Windows aer skit. Samsung aer skit.

  8. mrperfect72 skriver:

    Om Tesla Roadster:
    http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-tesla-roadster_1675997.svd

    ”Anledningen är att det ligger nästan ett halvt ton på bakhjulen där batteriet på 450 kilo ligger.”

    Idiotiskt naer man hade kunna skapat en balanserad bil med 50/50 viktfoerdelning paa framhjulen och bakhjulen som dessutom hade blivit billigare.

    ”baserad på Lotus Elise”

    Smart att man valt en laettviktare. Annu laettare hade bilen varit med mindre batteri, och vem vet, kanske aennu snabbare acceleration om samma kraft kan tas ur batterierna med ett mindre batteripack.

    Kraften (N) = massan (kg) * accelerationen (m/s2)

    ”I vanliga eluttaget hemma i garaget dröjer laddningen drygt ett halvt dygn. Det känns inte användarvänligt.”

    -Igen. MINDRE BATTERIPACK!

    ”och ett nytt batteri går på nära 150 000 kronor.”

    -Igen. MINDRE OCH BILLIGARE BATTERIPACK!

  9. Magnusgus@AD skriver:

    Jösses, enda anledningen till att Teslan fått den uppmärksmahet den fått är ju det annorlunda tänket med användbar räckvidd.
    Det ger ju iaf i teorin en användbar bil, med hyffsad prestanda.
    Bilen är iaf inte för tung för tillräcklig acceleration, även i mina ögon.
    Viktfördelning må vara sämre än med riktig förbränningsmotor, men hur vet du om det hade blivit billigare med dubbelgolv…?
    Dessutom hade man då inte kunnat använda Elisen utan det hela hade väl snarare liknad mopedbilen Think, som vi vet är dömd till misslyckande…
    Du borde fundera ett slag på dessa fakta innan du dömer ut ditt egna resonemang…

  10. mrperfect72 skriver:

    Ibland undrar jag om du verkligen aer ingenjoer, Magnus. Jag tror inte att du aer dum utan helt enkelt att du lider av att inte kunna saega att jag har raett. Om du blir foerbannad av denna kommentar ska du absolut titta lite djupare paa den saken. Det skulle utveckla din foermaaga avsevaert

    Raeckvidd med mindre batteripack faar man genom att batteripacket kan bytas underifraan paa speciella batteribytesstationer. Med mindre batteripack behoevs heller inget dubbelgolv.

    Har man batteripacket under bakpassagerarsaetet/bakom ryggstoedet paa bakpassagerarsaetet saa kommer det skapa en naagorlunda balanserad bil. OM det inte aer foer biffigt.

    INGET hindrar dock att man skapar en flexibel loesning som medger olika storlekar paa batteripack.

  11. Magnusgus@AD skriver:

    Ska du ha batteripacket under bilen blir det ju inte bakom/under baksätet…Hur ska du ha det?
    Ska du ha utbytessystem flyttar du bara kostnaden för själva batterierna så det ser bättre ut i bilhallen, problemet med kostnaderna för slitage och nytillverkning av batterierna kommer du inte ifrån och allt ska betalas i slutändan.
    Om du har mindre batterier blir det mer jobb med byte och slitaget som kommer av det, dessutom minskar du möjligheterna att bygga en bra bil om ett utbytestsystem ska användas. Utan utbytessystem kan man packa batterier där det finns plats, och inte bara på ett ställe.
    Du borde fråga sig varför ingen ingenjör löst det du själv säger är så självklart och enkelt. Kan det bero på egna brister…?

    • mrperfect72 skriver:

      ”Ska du ha batteripacket under bilen blir det ju inte bakom/under baksätet…Hur ska du ha det?”

      Paa naagot vis kaenns det som att under baksaetet kanske 40 cm under ligger golvet. Naer jag, hade en folkvagn fanns det ett batteri precis daer. Nu vilade givetvis batteriet paa golvet och folkvagnen var inte byggd foer snabba batteribyten, men utrymmet fanns daer. Lika saa vet jag att bensintanken, en ganska stor koloss ibland ligger goemd daer. jag har aeven sett bensintankar ligga paa hoegkant mellan baksaete och lastutrymme. Nu aer det ju saa att i en elbil behoever man inte bensintank saa jag foereslaar att man placerar de flexibla snabbt utbytbara batteripacket/batteripacken daer,..och behoever jag poengtera att det inte ska vara en fattig kines som kryper in i baksaetet och byter dem foer 3kr i timmen?

      Ok….laat mig se om det finns naagot paa tuben…och visst fanns det. Det ser dock ut att vara en ganska ostandardiserad koloss. http://www.youtube.com/watch?v=OHHvjsFm_88

      ”Ska du ha utbytessystem flyttar du bara kostnaden för själva batterierna så det ser bättre ut i bilhallen, problemet med kostnaderna för slitage och nytillverkning av batterierna kommer du inte ifrån och allt ska betalas i slutändan.”

      I staellet foer att snacka om kostnaderna kan man ju goera en kalkyl och rent instinktivt kaenner jag paa mig att det som kommer ta stryk aer reservdelsbranchen eftersom en elbil naestan aldrig kommer gaa soender. Inga rostande avgassystem, inga kokande motorer, inga skeva aluminiumtoppar, inga rostiga bensintankar. Inga kostsamma databoxar som havererar. Bilmekanikenrna kan omskolas eller ta semester eller dela paa jobben.

      ”Om du har mindre batterier blir det mer jobb med byte och slitaget som kommer av det, dessutom minskar du möjligheterna att bygga en bra bil om ett utbytestsystem ska användas.”

      Jag taenkte mig ett system som medger byte av standardenheter typ 150kg av x antal.

      ”Utan utbytessystem kan man packa batterier där det finns plats, och inte bara på ett ställe.”

      Det finns ingen motsaettning i att ha standardiserade utbytesbatterier OCH inpackade batterier.

      ”Du borde fråga sig varför ingen ingenjör löst det du själv säger är så självklart och enkelt. Kan det bero på egna brister…?”

      Problemet aer i princip redan loest. Det land som producerar det foerst vinner. De andra faar laegga ner…saa som frihandeln ser ut idag…

      • Magnusgus@AD skriver:

        ” Paa naagot vis kaenns det som att under baksaetet kanske 40 cm under ligger golvet. Naer jag, hade en folkvagn fanns det ett batteri precis daer. Nu vilade givetvis batteriet paa golvet och folkvagnen var inte byggd foer snabba batteribyten, men utrymmet fanns daer.”
        Jo bränsletankens plats är givetvis ledig. Tror du inte den är inräknad när man går över till att trycka in batterierna också på alla andra möjliga ställen?

        ” I staellet foer att snacka om kostnaderna kan man ju goera en kalkyl och rent instinktivt kaenner jag paa mig att det som kommer ta stryk aer reservdelsbranchen eftersom en elbil naestan aldrig kommer gaa soender. Inga rostande avgassystem, inga kokande motorer, inga skeva aluminiumtoppar, inga rostiga bensintankar. Inga kostsamma databoxar som havererar. Bilmekanikenrna kan omskolas eller ta semester eller dela paa jobben.”

        Haha, det blir inga fel på elbilarna heller?
        Inga elboxar där?
        Fatta att en IC-motor är något av det minst servicekrävande vi känner till.
        Det du slipper med el är i princip byte av tändstift, luft- och oljefilter + olja.
        Det vore billigt att ha bil om det endast var dessa saker som behövde service…

        ” Jag taenkte mig ett system som medger byte av standardenheter typ 150kg av x antal.”

        Jo, men det räcker ju inte om inte X är typ 1000…

        ” Det finns ingen motsaettning i att ha standardiserade utbytesbatterier OCH inpackade batterier.”

        Jo, om du läste innantill mina argument.

        ” Problemet aer i princip redan loest. Det land som producerar det foerst vinner. De andra faar laegga ner…saa som frihandeln ser ut idag…”

        Jaha, konstigt att jag inte sett detta redan då.
        Sluta drömma om konspirationer så snart en teknisk lösning stöter på problem.

        ” Datsun den snabbaste gatulegala elbilen i världen. Noll till hundra går på 1,8 sekunder (!) och topphastigheten ligger på 190 km/tim.
        http://www.aftonbladet.se/bil/article7591808.ab

        Ottomotorn aer nog en relik snart. Och vem vill ha bensindrift nu efter BPs oljelaecka? Vem vill vara delansvarig till detta?”

        Vi måste som sagt komma ifrån fossilberoendet.

        ” Och vem vill ta maten ur munnen paa fattiga laender och tanka etanol med?”
        Populistargument som har bemötts flera ggr om av mig och andra som ser helheten.

        ” Nej, Det aer el som aer framtiden, helt klart, aeven om oljemaffian foersoeker stoppa det baest de kan.”

        Visst, dröm på!

      • mrperfect72 skriver:

        ”Jo bränsletankens plats är givetvis ledig. Tror du inte den är inräknad när man går över till att trycka in batterierna också på alla andra möjliga ställen?”

        Jo, men jag saeger ju att man inte behoever oeverdriva maengden batterier foer de behov folk faktiskt har i sin vardag.

        ”Haha, det blir inga fel på elbilarna heller?
        Inga elboxar där?
        Fatta att en IC-motor är något av det minst servicekrävande vi känner till.
        Det du slipper med el är i princip byte av tändstift, luft- och oljefilter + olja.”

        Nu aer ju du gammal Internal-Combustion-motor-bilmek, men se det aer inte alla saa du gloemmer kostnaden foer att byta skiten, alla extrakostnader det medfoer, dessutom gloemde du avgassystem, laeckande kylare, vattenpump, skev topp, databox/foergasare, kamrem, rostande braensletank, braenslefilter, braenslepump. Det blir en hel del pengar i slutaendan och en massa obrukbar tid med sin favvo-bil. En massa tid att ta den till verkstaden. Om man kan goera en enkel stadig elektronik till elbilen med enkla generella komponenter ska det inte behoeva bli dyrt alls.

        ”Jo, men det räcker ju inte om inte X är typ 1000…”

        Nu faar du allt skaerpa dig, Magnus. 150 ton batterier behoevs ju knappast. Bra att Volvo har Kinesiskt ledarskap nu, foer vad jag sett i asien saa kan de i alla fall goera el-cyklar och el-motorcyklar.

      • Magnusgus@AD skriver:

        ”Om man kan goera en enkel stadig elektronik till elbilen med enkla generella komponenter ska det inte behoeva bli dyrt alls.”

        INte ens detta har realiserats än.
        Men dröm på du.
        Vi andra löser problemen med IC-motorns fossilberoende under tiden…
        Sen får vi se vad som är framtiden…
        Jag har haft rätt om trender i bilbranschen förut.

      • mrperfect72 skriver:

        Det aer redan billigt med elbil:
        http://www.squidoo.com/cheap-electric-car
        …trots att industrin aer lite trotsig.

        Kanske du ska bygga partiets el-bil? Du som aer gammal bilmek?
        http://www.forkenswift.com/electric-car-conversion-cost.htm
        Du bygger, jag betalar, sedan skriver vi logga etc. oever hela bilen sedan anvaender vi bilen i Goeteborg till glada saker, ex koer ut Tillits tidningar med och liknande.

        Det vore ju kanske pedagogiskt?

        Du kan ta den till jobbet ibland kanske om vi samtidigt fixar naagon slags finurlig batteribytesstation paa vaegen, kanske i Lerum eller landvetter? Jag har en data-ingenjoer-polare i landvetter.

        Kollade efter billiga Lotus esprit…ganska dyra och behoevde ”mycket kaerlek”, dvs, jobbiga att fixa.
        Vet att du sagt bra saker om Mazda och Toyota saa jag funderar paa om inte en gammel vit Mazda 323 kan utgoera en bra grund baade att meka med och att placera loggan paa. Den har ju en vaeldigt fin design dessutom, anser jag, med front lyktor som kan faellas upp och ner prcis som de lite dyrare sportbilarna.

  12. mrperfect72 skriver:

    Datsun den snabbaste gatulegala elbilen i världen. Noll till hundra går på 1,8 sekunder (!) och topphastigheten ligger på 190 km/tim.
    http://www.aftonbladet.se/bil/article7591808.ab

    Ottomotorn aer nog en relik snart. Och vem vill ha bensindrift nu efter BPs oljelaecka? Vem vill vara delansvarig till detta?

    Och vem vill ta maten ur munnen paa fattiga laender och tanka etanol med?

    Nej, Det aer el som aer framtiden, helt klart, aeven om oljemaffian foersoeker stoppa det baest de kan.

    • Magnusgus@AD skriver:

      Forkenswift…:
      Det känns som att en moped är ett smartare alternativ..:
      ”Undoubtedly, the most frequently asked questions about this electric runabout are:
      Speed vs MPG

      * How fast will it go?
      In city driving, around 50-55 km/h (30-34 mph)

      * How far will it go on a charge?
      Around 30-35 km (19-22 miles) in warm weather. (Keep in mind: this is on used batteries.)

      * How much did it cost?
      Total (net) cost to date: $997.60 (Canadian)”

      • mrperfect72 skriver:

        Laag kostnad foer mycket bra reklam. Vi skulle kunna satsa paa att ha utrymme foer flera batteripack och dessutom vaelja modernare och nyare batterier om vi nu skulle vilja goera det i framtiden. Jag skulle helst vilja att vi har den snyggaste elbilen i stan.

      • mrperfect72 skriver:

        …aeven en beg. vit 855 eller 945 skulle kanske goera jobbet?

    • mrperfect72 skriver:

      He he. 😀 Solen ger i allafall en massa energi. Solceller aer ganska dugliga numera, foer Sveriges klimat passar dock vatten, vind och vaagraft baettre, anser jag, eftersom vi befinner oss… 😀 …eller raettare sagt Ni befinner er i vind och regnbaeltet.

      Dina laenkar Josef aer inne och tassar paa krafter som vi inte riktigt foerstaar aennu. Det sista som tesla talar om tror jag aer en enegi som anvaends vid healing och distanshealing. Helt fantastiska prylar.

      Verkligen Mumbojumbo och Jesus-fasoner. Den som vill veta mer om dessa krafter ska nog gaa en kurs i Reiki eller meditera duktigt. 😉

      ..men foer trovaerdighet ska vi nog anvaenda kaend teknik foer att raedda Volvo och Saab och det andra faar nog vara ”Paranormal”-forskning.

      • Josef Boberg skriver:

        …men det är ju ytterst märkligt att så fort en som vågar säga något om Nikola Tesla – så blir det per automatik kodat som ”Verkligen Mumbojumbo och Jesus-fasoner. … ”Paranormal”-forskning” osv osv (Paranormal = parallell verklighet – i min ordbok) – av genialt snilligt = mainstreamade Egon – trots att Nikola Tesla bortom allt rimligt tvivel>strong> är ”pappa” till att hela världen idag är upplyst med hans växelströmsteknik, att hela världen idag har tillgång på hans trådbundna såväl som trådlösa telefoni, att hela världen idag har tillgång till hans grundidéer om datorer och internet osv osv.

        Apropå Nikola Teslas fullständigt unika KUNSKAPER om elektricitet i all känd historia – och redan i juni år 1900: ”Ingen vet egentligen intellektuellt hur någonting överhuvudtaget fungerar. Inom konventionell vetenskap där man påstår att saker och ting fungerar på speciellt sätt, är det vår tredimensionella föreställning om verkligheten som ständigt utsätts för förändringar genom nya teorier. Det uttryck som kallas för ”vetenskapligt beprövad erfarenhet” är ren hypotes. Det som är bevisat idag förkastas i morgon med nya teorier. Det är endast om vi har tillgång och möjlighet att studera orsakssammanhanget bakom skapelsen, skeendet som vi kan säga att vi vet. Allt annat är endast tro, hypoteser och påståenden. Vi förstår lagarna och principerna hos elektricitet, men även de bästa vetenskapsmännen i världen vet inte varför det fungerar. Att vi kan mäta vissa kemiska och fysikaliska reaktioner betyder inte att vi intelektuellt förstår orsaken bakom fenomenen.” – slut citat härifrån.

        Den ENDA anledningen till att Wi idag ej har FRI ELEKTRIKS ENERGI – och i hur stora mängder som helst – ÄR att Nikola Tesla var så ”osmart” att han till sin finansiär uttryckte sig så här: ”Men Tesla hade olyckan att vara finansierad av J. P. Morgan. När Morgan fick veta att det inte skulle finnas något sätt att ta betalt för den nya energin, avbröt han finansieringen av Tesla – och vidtog åtgärder för att försäkra sig om den senares finansiella ruin. Tesla skrev i ett klagande brev till Morgan: ”Jag kom till dig med den största upptäckten genom alla tider. Jag visste att du skulle säga nej. Vilka möjligheter har jag att dra iland det största Wall Streetmonstret med själensens spindeltråd ❓ ” – slut citat ifrån sidan 111 i boken ”Bankerna och skuldnätet” av Ellen Hodgson Brown.


        Nikola Tesla dog utfattig på New Yourker Hotel den 7 januari 1943, tyvärr tyvärr… 😥
        – TROTS att HELA staden New York då var UPPLYST av Nikola Teslas växelströmsteknik – och MYCKET stora delar av världen i övrigt också för den delen.

        Fy faen för att vara före sin tid i den här världen… / Josef

      • mrperfect72 skriver:

        Missfoerstaa mig raett Josef. Jag pysslar med Mumbojumbo och Jesus-fasoner sjaelv, foer mitt eget vaelbefinnande, foer att det fungerar foer mig.

        Det betyder inte automatiskt att jag kan applicera detta paa att raedda Saab och Volvo.

        Jag vet som kreativ ingenjoer att alla ideer inte aer bra. Vissa aer det, men andelen som hamnar i papperskorgen aer fler. Det aer en naturlig del av den kreativa processen.

        Foer att bygga en elbil maaste jag fokusera paa vad som aer moejligt inom kaend vetenskap. Jag kan ju inte gaerna boerja ett elbilsprojekt med att uppfinna gratis energi.

        Taenk dig sjaelv att komma in paa Volvo som Jesus himself med tal om en gudibehaglig energi som man kanske ska kunna finna och driva bilar med. 😀

        Men, men, om du har gratis Tesla-energi, tillgaenglig, saa bygg en bil som anvaender den energin om du vill.

        Inga batterier, bara en antenn som skickar energi upp och ner i stratosfaeren och daer energin som kommer ut aer mer aen den som skickas in.

        Det aer en slags magnetisk kraft som varierar, troligtvis med solens aktivitet och kanske med jordens magnetism och saekert helt klart kan producera energi i framtiden.

        Magnetism som varierar driver/alstras i en elmotor/generator

        Tror dock inte den kan raedda Saab eller Volvo just nu, vilket var aemnet…

      • Josef Boberg skriver:

        Nja… – Martin – min utgångspunkt var att Nikola Teslas ”värmepumidé” för att generera el funkar (vido ca10 min ) = en kw in i den elektrisk drivmotorn ger ca fem kw ut ur generatorn = 20 Kw´s motor ger driveffekten 100 kw minus 20 kw = 80 kw till bilen som sådan.

        Det enda som Då behövs är ju ett batteri som har kapacitet – att under startiden på några sekunder – varva upp eldrivmotorn för generatorn till ett visst varvtal – så att den först blir självförsörjande på el – och sen vid högre varvtal ge el för framdrivning av bilen.

        Inget konstigt alls – och detta skulle nog passa SAAB som ”handen i handsken” – är jag rätt säker på. 🙄

      • Josef Boberg skriver:

        …såväl som att jag är rätt säker på att ägarna till SAAB – som ju är finansiellt kopplade till J P Morgan Chase – troligast ALDRIG kommer att tillåta detta – men det är ju en helt annan sak.

        I vart fall ej så länge som Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – TILLÅTER J P Morgan & Co att köra sitt eländiga påhitt RÄNTEBLUFFEN.

        Vad tror Du ❓

      • mrperfect72 skriver:

        He he. 😀 Ja du, Josef, du faar vael handla in instruktionerna foer 100$ fraan firman. 😉
        Jag kommer med intresse besoeka dig och betrakta din ”gratis”-energi.

        Jag maaste dock tala om foer dig att jag aer skeptisk till evighetsmaskiner tills jag ser en som verkligen fungerar och bekraeftas av oberoende forskare runtom i vaerlden.

        Klippen luktar lurendrejeri laang vaeg och jag tycker du ska sluta sprida dem tills du i saa fall verifierat att dessa prylar fungerar. Var dock beredd paa att bli lurad.

  13. Magnusgus@AD skriver:

    Jag håller med, there is no such thing as att jag som biltillverkare, eller typ husägare, skulle avhålla mig från att prova sådana fantastiska ideer, om det fanns minsta missstanke om att de kunde fungera.
    Vem säger nej till en ”värmepump” i pannrummet, tom utan att behöva borra ett hål i berget, som kunde reducera elräkningen till ett minimum?

    Detta sagt ev en ingenjör som provat det mesta när det gäller etanolkonvertering av allehanda motorer, trots att förståsigpåare i allehanda läger, från biltillverkare till forumdemoner/troll gapat sig hesa om det omöjliga i att få motorerna att ens gå, och ännu mindre i att få dem att hålla mer än nån vecka…

    • Josef Boberg skriver:

      Magnus – jag gillar Ditt förhållningssätt att det är vettigt att hålla fast vid ”omöjliga” idéer, verkligen… 💡 – tills de in absurdum har bevisats ej håller.

      Vad som då ALLTID händer är – att när den ”omöjliga idén” eventuellt har spolats – så finns det ALLTID något nytt tidare HELT okänt på bordet. Och de tekniska och andra landvinningarna av det kan vara MYCKET större en den första ”omöjliga idén” skulle ha gett – så det så. 8)

      Så Martins ego kan ta sig i häcken på att jag kommer att fortsätta med att länka till det Nikola Tesla – The Forgotten Wizard Tesla VISSTE för mer än 100 år sedan = ”OVERUNITY – FREE ENERGY EXISTS !”

      • mrperfect72 skriver:

        Det jag tror att den daer dumme ”Martin” med det enorma egot ville var att du skulle sluta laenka till foersaeljningen av ritningar paa evighetsmaskiner, inte till historien om Tesla. Men enig. Hans ego kan ta sig i haecken! 😉

        http://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

      • Magnusgus@AD skriver:

        Jo, fast inte för att jag vill vara en glädjedödare, men detta med perforerade flygplansvingar burkar nämnas som ett skämt på hållfasthetslektionerna…

      • Josef Boberg skriver:

        Jo… – Magnus – det känner jag väl till – men skämt och skämt – Nja…

        Vad hållfasthetslärare med detta ville säga är – att ifall man har en dynamiskt belastad konstruktion – som ej håller måttet – så skall man hart när alltid tänka i mindre homogent bärande material i punkterna som går sönder – eller i vart fall klenare material över större infästningsytor.

        Naturen är ju en fantastisk föregångare hållfasthetsmässigt – avseende just infästningen av vingarna (stammen) till till t ex en flygplanskropp (marken).

        Stammen på ett träd är ju ej infäst till marken – genom att stammen fortsätter rakt ned i marken (flygplanskroppen) några meter – utan stammens förlängning är ju rötterna med helt andra = klenare dimensioner än stammen (vingen) som sådan.

        Det gör ju att trädet (flygplansvingen) får en mjuk övergång i sin dynamiska kraftöverföring till marken (flygplanskroppen). Just att det är lite ”gummi” i det belastade partiet – är superfundamentalt när det gäller dynamiskt belastade kraftöverföringar av den här sorten.

        Det finns en formel som säger att: Påkänningsraften x bromssträckan = ”kollisionspåkänningen”. Det innebär i sig att ifall bromssträckan är noll – så blir ”kollisionspåkänningen” OÄNDLIG – och ifall bromssträckan är någonting så minskar ”kollisionspåkänningen” DRAMATISKT ❗

        Vad dom i flygets barndom ej först hajade var just detta = dom gjorde ju infästningarna rigidare och rigidare. Detta FUNDAMENTALA fel blev ju en av dom påminda om på toaletten av en städare – genom att han hade erfarenheter av hur illbattigt det ibland kan vara – att få toalettpapperet att gå av i perforeringen.

        Vem har ej gjort samma erfarenhet då och då ❓

        Jag har själv under ca 15 år varit inblandad i att bestämma dimensioneringar i starkt dynamiskt påkända strukturer (som ingen före oss då hade vågat ”ge sig på”) – och jag VET – utifrån dom många nitar Wi då ”sprang på” – att Wi i kraftöverföringspunkterna hart när aldrig hade för lite bärande material – utan hart när alltid för mycket.

        Nu hoppas jag innerligt på att raketingenjör Martin också ”hajar” det här tugget – om basal dimensioneringsteknik av dynamiskt påkända strukturer. I annat fall är det väl måhända bäst att huka sig – när Wi ser en raket komma farande i luften, kanske… 😉

      • Josef Boberg skriver:

        Tips. För den som aldrig sett en flygplansvinge och flygplanskropp ”avkädd” – rekommenderas att beskåda det. Den som då ej kan se att de bärande delarna är försedda med massor av stora såväl som små hål – rekommenderas ett besök hos optiker.

        För att få toapapperet att ALLTID gå av i perforeringen – så måste man FÖRST vika papperet i perforeringen – men det är ju en helt annan sak – tycker Josef B. 8)

      • Magnusgus@AD skriver:

        Nu fattar jag vad du menar!
        En bild hade varit på sin plats…:-)

    • Josef Boberg skriver:

      PS. Apropå detta – så när jag på 70-talet chefade inom industrin – så fanns det en problemlösningsteknik som kallades för ”Brainstorming.

      Men ifall den användes i sammanhanget personalproblem – så blev ju resultaten nästa genomgående att det övre skiktet av hopplöst Egotrippade PyramidMaktHavare var det egentliga problemet i företaget – och ”det gick ju ej för sig” att orientera problem på det sättet – så metoden som sådan ”dog”.

      Det Wi just haft diolog om är ju i rätt hög grad åt hållet detsamma = en slags brainstorming – i meningen att ej förkasta idéer som ej passar in i MainStreamets = ej alls så sällan det HOPPLÖST förlegade – som jag ser det.

      Det ”byfåniga” kan ju visa sig vara det mest HÅLLBARA – bokstavligt talat. I flygets barndom så visste världens samlade expertis INGENTING om hur man skulle komma till rätta med att vinginfästningen till flygplanskroppen kollapsade stup i kvarten. Det var ju ej särskilt praktiskt att flyga med ett plan med en eller båda vingarna avbrutna.

      Hur det problemet löstes av en ”byfåne” – har jag ordat lite om HÄR.

      Nu kan jag ju undra över om dom som är födda på 1970-talet och senare – överhuvudtaget känner till betydelsen av ordet ”Brainstorming – och än mindre då tillämpar det i sina dagliga gärningar ❓

      I så fall ytterligare en uppgift för Aktiv Demokrati i Riksdagen att ta tag i. Så Du som ej redan är medlem i AD – bli medlem på stört, vettja… + att Du skriver Aktiv Demokrati på en blank valsedel i höstens val – så att Wi får lite snurr på wårt fantastiska Svea Rike – tipsar Josef Boberg 😉

      • mrperfect72 skriver:

        Volvo och Saab och dess underleverantoerer vet mycket om utmattningsbrott, men att perforera flygplansvingar som dasspapper foer oekad haallfasthet, DET var nytt foer mig. Det skulle jag gaerna vilja ha en kaellhaenvisning till.

      • Josef Boberg skriver:

        Detta känner varenda ingenjör till – som har snappat vad det undervisades om på lektionerna i hållfasthetslära. Fråga t ex Magnus som är yrkesaktiv – för själv är jag för lat för att svara.

        Dessutom så har jag noll av ambitioner på att ta ett vanligt ingenjörskneg igen (jag är ju mer än 69 år LivsErfaren – och då är det ju rimligare att sitta i gungstolen och vänta på att Fonus kommer ”knackar på” – eller ?) = jag VILL ej gå in i mina gamla läroböcker om hållfasthet och ta reda på NÅGONTING – om de nu finns kvar i någon dammig låda i källaren eller på vinden.

      • mrperfect72 skriver:

        Vad jag kaenner till saa kan man undvika utmattning med undvikande av spaenningskoncentrationer ex. genomstoerre radier paa ex. foenster-hoern och mellan axeldiametrar men att perforera vingarna med haal har jag aldrig hoert talas om.

      • Josef Boberg skriver:

        På tiden att Du informerar Dig om det, verkligen… 💡

      • mrperfect72 skriver:

        Det aer det jag foersoeker goera, men hittar inga referenser. Det verkar helt enkelt som om jag faar kasta aennu en av dina anekdoter i papperskorgen tills vidare, Josef. 😀

  14. Magnusgus@AD skriver:

    By the way…
    Moores lag gäller inte för batterier, men den vanföreställningen verkar ju svår att utplåna…:
    http://www.cleantechblog.com/2010/06/cleantech-blog-power-10-ranking-vol-iii.html
    Tesla is not on the top 10 ranking anymore..
    Interesting comments uccurs..:
    ” 4:00 PM
    Jerome said…

    I agree with your assessment of Tesla, but for a different reason. I think Tesla has the wrong business model. The electric vehicle and the battery industries should be separate, so that improvements in batteries along the lines of Moore’s Law, can be separate from improvements in the vehicle. The vehicle should have a place for the battery in its undercarriage. That way the electric vehicle owner has the option of recharging the battery, say, while at work or at home, but retains the option of swapping out an uncharged battery for a fully charged one at ”service stations” run by the battery industry.”

    • mrperfect72 skriver:

      Batterisystem och bil hoer ihop om batterierna inte utformas enligt naagon typ av standard. Meddela SIS? Synd att inte Tesla saeljer mer bilar. Trodde de kommit upp i kapacitet nu, men kanske finanskrisen aer mer ansvarig aen naagot annat? Eller kanske batteripacket aer foer tungt foer att bilen ska vara intressant foer sportbils entusiaster? En sportbil ska ju vara laett, som sagt. 😉

  15. Magnusgus@AD skriver:

    ”Trodde de kommit upp i kapacitet nu, men kanske…”
    Du trodde det ja.
    Det är NU den stora utmaningen kommer för dem, enligt den bloggen jag länkade till, NU måste de ha kapital (bara) för att rampa upp takten…
    Hur många ggr har vi inte hört den?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s