Gnället på den svenska bilindustrin

Hur mkt mer misshandel tål svensk bilindustri?

Ska det aldrig ta slut med den misstro i styrelserummen som bromsat produktutveckling i decennier hos de svenska biltillverkarna? En misstro som övergår i trygghetssökande i form av mer eller mindre tveksamma fusionsprojekt ivrigt påhejade av bankfolk och andra aspiranter på Nobels ekonomipris (Riksbankens pris i ekonomi till Nobels minne, Nobel roterar troligen i sin grav vid tanken på vad som premierats med hans namn som renome’-förstärkare)

Vad är nu problemet med SAAB, ska det vara så himla svårt att sälja när man har intresserade köpare?

Tja, att GM vill ha mer, och frågan är om de ändå vill sälja om jag kommer med 3.2 miljarder.

Jag ska ju även ha pengar över till att röja upp och få skutan på rätt köl. Vill man så kan man förstås alltid hiita problem och säga att man föredrar att avveckla. När GM en gång köpte så försäkrade man att det ju vore kapitalförstöring att inte ta vara på varumärket SAAB, det skulle inte bli ngn Opelfilial, men det var precis vad det blev. Nu vill man inte ens sälja märket.. Man är tom beredd att slänga en helt ny bilmodell i papperskorgen. Ska man ta sådant folk på allvar öht?

Norah4you upprepar gång på gång utan närmare analys vad som skrivits i all världens tidningar och att vi inget har att förvånas över. Nej, kanske inte om man tänker som jag redan på 90-talet, att det skulle gå så här med dessa förbannade amatörer som köper företag de inte kan hantera.

Det värsta är dock att skeptikerna till SAAB aldrig kan sluta grotta sig i allt elände och gång på gång bara upprepa; ”Vad var det vi sa”?, precis som om det viktiga var om man hade läst all skit som kommit från GM och okunniga journalister som knappt normalt kan läsa en delårsrapport, de senaste månaderna. Skeptiker som aldrig jobbat inom bilindustrin och som i princip dömt ut hela Sveriges bilindustri redan under krisåren på 70-talet.

Vad var det JAG sa då? Att bilindustrin hade en framtid. (Vi hade ingen blogg på 70-talet, ja inte ens ett internet, så jag kan tyvärr inte bevisa det.) Och titta hur den har utvecklats tillsammans med underleverantörerna! Dödsdömd flera ggr om, i världens mest konkurrensutsatta bransch. Ändå är det 4 toppmoderna fordonstillverkare vi har idag i Sverige. Detta tycks ingen bry sig om idag. Nej, nu är det slut, och vem vill ha en SAAB förresten?

En sista gång;

SAAB har moderniserat och efffektiviserat sin fabrik i Trollhättan så den tillhör de allra mest effektiva i världen,  särskilt vid låga volymer omkring 100-200.000 bilar /år.

Att SAAB inte visat svarta siffror på 15 år är en lek med siffror, gör man utvecklingsarbete för GM och Opel som man inte får betalt för på normala bokföringstekniska vis. Och nu är det ingen som tror att GM under 15 år ens försökt flytta vinsterna till länder där skatten är som lägst, eller där det tom finns möjligheter att kvitta dem mot utgifter.

Slutligen finns en rad inkomster som SAAB inte fått se öht, den för många tillverkare så viktiga eftermarknaden med reservdelar samt hela finansieringsdelen, har gått rakt ned i fickan på GM, och har inte kommit SAAB till del.  Som jämförelse fick vi höra när Ford köpte Volvo PV att Ford inte tjänar några pengar på biltillverkning, utan på finansieringen och just eftermarknad. FORD! En av de största tillverkarna i världen som under de ”goda åren” när man enkelt kunde sluka en liten dvärg i Göteborg och försäkra att allt skulle gå bra…,  levde alltså på den tiden gott på finansiering och eftermarknad.

Men om man knystar att SAAB kunde gjort detsamma, ja då gapar olyckskorparna direkt, INGEN vill ju ha en SAAB etc etc …

Suck.

För att rädda SAAB kan inga politiker nu göra ogjort vilka misstag som gjorts tidigare. Inga hjälpmiljarder kan överbrygga de fatala misstag som gjort att vi fått en krismentalitet i väggarna på styrelserummen i svensk bilindustri. Regeringen avsatte miljarder men förmår inte betala ut dem av rädsla att stå med byxorna nere om GM bara tar pengarna och sticker. Rädsla för att göra bort sig. Ni har redan gjort bort er.

Istället för att se möjligheter i denna tid av klimat- och miljötänkande så ser man bara problem. Den lille tillverkarens möjlighet att snabbt ändra programmet jfrt med en stor tillverkare, den innovativa möjligheten som kan ändra marknaden över en natt. I ett spel med många okända variabler, vilket är vad bilindustrin i världen befinner sig i just nu, kan en ny motorlösning, ett nytt bränsle, en ny metod att spara bränsle, allt det här kan kasta om förutsättningarna väldigt snabbt. Alltså kan även små tillverkare som tänker till, plötsligt ha en chans att få en stor marknadsfördel. Allt handlar inte bara om de senaste batterierna till nng elhybrid eller någon banbrytande effektivisering av ngn bränslecell, nej konventionell teknik, men med nya infallsvinklar kommer att bli det som tar industrin framåt, det tror folk med verklig insikt i produktutveckling.

Stordriftstänkandet kanske var rätt på 80-talet även om svensk bilindustri klarade sig den gången, men nu håller pendeln på att svänga åt andra hållet och fler och fler börjar titta tillbaka på hur bilindustrin egentligen såg ut på 60- och 70-talen när volymerna hos även respekterade märken som Mercedes faktiskt inte var större än Volvo PV idag. PG Gyllenhammar älskade att skrämmas med hur många bilfabriker som slagit igen sedan 60-talet när han propagerade för sina fusioner. Men hur många vet om att i hans summeringar fanns alla  de engelska hantverksmärkena + en rad helt ojämförbara småmärken där VolvoPV redan på 80-talet framstod som en verklig jätte?

Eller att BMW på 70-talet faktiskt hade samma årsproduktion som VolvoPV…?

Jo, men idag är bilarna så mkt mer komplexa! Produktutvecklingen kostar så mycket mer idag!

Jaså? Kan jag få se siffror på det? Idag har vi en rad hjälpmedel som inte fanns öht på 60-talet, CAD, CAM och PDM-system. Skulle detta inte kunna väga upp en ökad komplexitet och mer därtill? De ger i många fall tidsbesparingar på 60-80%! Hur många räknenissar får lära sig det på Handels? Eller i journalisthögskolan?

Svensk bilindustri ligger i absoluta framkanten på de här områdena, och det är här den stora tillgången finns, inte i några elbilar eller fantastiska hybrider. De som kräver detta för att tro på  svensk bilindustri har så gott som alltid en annan bakgrund, man har läst i Populär vetenskap eller liknande, hur fantastiskt allt kunde bli med en helt annan bil. Eller varför inte ”ställa om bilindustrin”, vindkraftverk har vi ju missat att exploatera i landet, det kan de göra i Trollhättan!. Jösses… För några år sedan var det vätgasbilen som var så fantastisk….vem pratar om den idag? Lite perspektiv om jag får be!

En verkar läst på lite iaf, tack Peter!:

Allvarliga misstag
Naturligtvis finns det alla argument i världen för att lägga ner Saab:
• Det var 15 år sedan bolaget gick med vinst
• För att vända bolaget krävs åtskilliga nya miljarder
• Budgivarna tillhörde bottenskrapet, en del var rena lycksökare

Misstagen som GM och för den del den tidigare stora svenska ägaren Wallenbergdominerade Investor (som lämnade Saab Automobile för 10 år sedan) begått är försyndelser från långt tillbaka i tiden. Detta är en typ av serieförsyndelser som är ytterst svåra att förstå när det nu kommer från ägare som ”förstår” bilbranschen.

Gamla modeller
Vad är då GMs tabbe? Bolaget har konsekvent bara gett Saab pengar för att hålla näsan ovanför vattenytan. Företaget har fått fortsätta leva utan att man fått resurser att överleva. Konkret innebär det gamla bilmodeller, medan alla nya modeller som har funnits i skrivbordslådan begravts.

De modeller som kommit ut har varit berövade från ”it-faktorn” – det vill säga det som särskiljer en bil från resten av flocken. Detta är inte min åsikt, utan bilköparnas, som konsekvent valt bort Saab näst intill utrotning långt innan ett nedläggningsbeslut togs.

Visst har Saab kostat GM miljarder men på det sätt man gjort har det varit pengar i sjön. Kanske finns det ännu en vändning, ännu en chans för Saab, men vad det skulle vara i dagsläget är svårt att se.

Jag skriver det här nu i bloggen så att alla ska kunna gå tillbaka senare och se att jag hade rätt, dvs blir vi bara av med stordrifts-bank-folket som inte begriper branschen, utan får in mer folk som Östling t.ex., som kan något om bilar och har en mångårig erfarenhet av just BILAR, då kan svensk fordonsindustri ha en lysande framtid att möta.

SLUTA GNÄLLA !!! SE MÖJLIGHETERNA !!!

Annars får nog tyvärr skeptikerna rätt till slut, ingen katt har oändligt många liv. Och då kan ni ju börja räkna på vad sluträkningen kommer att bli. Varvsnedläggningen var en spottstyver i jämförelse.

Bloggar om bilindustri.

Annat intressant

Magnus Gustavsson

medlem av Aktivdemokrati, ett parti som bara kan använda direktdemokratin som utbildningsverktyg i detta fall…

Annonser
Det här inlägget postades i Krönikor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Gnället på den svenska bilindustrin

  1. Josef Boberg skriver:

    Det finns Något i Allt ❗ Samverkan Är Win-Win för Alla. Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett, tyvärr tyvärr… 😥 Men Wi (= inkluderar mig själv) gör Alla Alltid så gott Wi kan (video ca 10 min) – i just det ögonblick då Wi gör det Wi gör. 😉

    Måhända en tröst i bedrövelsen, kanske… 💡

  2. MrPerfect72 skriver:

    Hmm… GM koeper Saab… goer om den till bensinslukande lyxbil….foersaeljningen dalar… faar bidrag av staten…har jag fattat saken raett? … ”utpressar” med ett hoegt pris och hotar om nedlaeggning…

    Kanske GM aldrig har haft goda intentioner med SAAB? Kanske det bara aer en bricka in spelet?

    Jag tycker vi laater dem laegga ner SAAB och ev. startar en statlig bilfabrik intill och anstaeller ingenjoererna daer och bygger framtidens bil daer. En elbil foer kallt klimat med snabbt utbytbara batterier och sedan saetter staten upp batteribytesstationer oeverallt och visar andra laender hur man naar CO2 maalen.

  3. Magnusgus@AD skriver:

    En statlig bilfabrik…
    Finns inget behpv av det. Men lite hjälp i övergångssskedet kunde ju Maudan ställa upp med.
    Elbilen är lika dödfödd i statlig regi som i privat.
    Show me the money (från bilköparna), så ska nog vem som helst börja bygga elbilar, det är inte de halstarriga direktörerna som inte vill ha elbilar, de vill inte ha ngt alls!
    Problemet är alltså i styrelserummet, inte i tekniken.
    Men det betyder inte att allt skulle vara möjligt bara vi byter ut styrelsen.
    Ekonomiska fundamenta gäller fortfarande, det kan man inte strunta i ala sovjetiska 5-års planer till folkets bästa.

  4. mrperfect72 skriver:

    Tja, viss Maud kan nog om hon vill OCH skaffar baettre raadgivare. Det kraevs dock att vi kan vara lite pragmatiska. Och laegga ideologierna aat sidan. Jag jobbar gaerna med Maud.

    Det finns nog flera partier som kan taenkas vilja skapa statliga bilfabriker eller i alla fall en statlig/privat-loesning men de behoever i saa fall ett stoed inom partierna och en avveckling av ledare som saetter sig paa tvaeren mot sina medlemmar eller ideen om att skapa dessa jobb.

    Tycker vi ska se mer positivt paa Elbilen, Magnus. 🙂

    Om man raeknar paa en elbil med ett mindre utbytbart batteri kan man saekert raekna hem ett stoerre inkoespris med minskade kostnader ganska snabbt. Min instinkt saeger mig detta.

    ”the money (från bilköparna)” kommer naer man presenterar ett ekonomiskt dugligt alternativ, I detta fall kraevs kanske lite statiga invetsteringar, lite statliga blockoeverskridande garantier och lite skatter paa den teknink och de braenslen som vill avveckla.

    Tyvaerr kommer nog ett ”ut ur EU” och tillbaka med den gamla tullmuren vara tvunget foer att detta paket ska fungera saa att vi kan skydda Sverige mot oraettvis och smutsig EU-konkurrrens.
    Mercor med en massa cylindrar ska bli lite dyrare, helt enkelt. Daa kommer fler koepa statens El-Solvo.

    Om problemet är i styrelserummet saa aer ju minskad foersaeljning en direkt konsekvens. Saett mig som VD och ge mig ingenjoerer som gillar elbilar samt ekonomer med hoeg intelligens att ha hand om ekonomin! 😉

    Jag vill dessutom ha statens garantier om att subventionera utbyggnaden av batteribytesstationer i hela Sverige.

    Tycker inte att samarbete med GM paa naagot vis aer att rekommendera. Koep SAAB till tomtpris eventuellt och gaa inte paa deras paatryckningar. SAAB aer foerlorat och det har de sjaelva sett till.

  5. Ivar Möller skriver:

    Hej Magnus,

    Tog mig tid att läsa dina tankar.

    Är vi bara två i hela Sverige som har fattat galoppen, ja då ligger Sverige risigt till.

    Bara GM släpper taget och säljer så har jag en ide om ett globalt ”Renta-a SAAB” hyrbilsföretag. det ska innehålla ca 50 000 bilar i 100 länder och hjälpa till att få upp volymerna i SAAB fabriken.
    Jag har försökt få in ide´n i Affärsplanen både med Koenigsegg och Spyker men det verkar som att det blir för dyrt att starta upp företaget eftersom intresset är obefintligt. Det krävs ca 10 miljarder för hela bilprken, men vad har man riskkapitalbolagen till om inte för ett sådant här projekt.

    Antingen är jag ute och cyklar eller så är detta lösningen på problemet med dålig lönsamhet.
    Jag jämför med Hertz som samarbetar med Volvo, och Avis med Toyota för att få ut så många hyrbilar som möjligt på begagnatmarknaden.

  6. Magnusgus@AD skriver:

    Intressant ide, Ivar!
    Jag absolut det kunde funka. En sak verkar vara en ny trend på bilområdet, och det är bilpooler. Det kunde man kanske kombinera med ren uthyrningsverksamhet.
    Det viktiga är att vi får in lite framtidstro, och försöker hitta egna nisher.
    SAAB har på senare år lyckats utmärkt med detta med sina etanolbilar och numera 4-hjulsdriften som råder bot på problemen med framhjulsdriften i kombination med över 150 hk.
    Detta har SAAB lyckats med trots förlamande remote-controlen från Detroit.
    I praktiken tycker jag faktiskt SAAB har klarat sig bättre än Volvo PV under de senaste åren om man ser till uppfinningsrikedom och nytänkande.
    Hoppas verkligen att ngn av spekulanterna nu till sist får chansen att visa hur man också kan driva bilfabrik.
    Vi måste få ut de okunniga ekonomerna ur bilindustrin innan det är försent!

  7. Magnus Gustavsson skriver:

    Idag är en bra dag!
    Skål, SAAB!
    Fö vill jag bara tilläga vad som kanske blir censurerat hos en av olyckskorparna, http://norah4you.wordpress.com/2010/01/26/vad-var-det-jag-skrev/#comment-3652

    ”Ja.
    Fast nu har tydligen några naturlagar (eller grundlagar?) upphävts om man får tro dina prognoser\u2026
    Chapter 11 för GM, omöjligt att sälja etc etc.
    Kanske det finns affärsplaner som till och med Maudan kan tro på!
    När ska du erkänna att du hade fel?
    Idag, när EIB godkänt affären, eller när EU-kommissionen gjort det?
    Eller först efter 10 år utan konkurs i det nya Spyker-SAAB-bolaget?
    För min del åkte whisky-flaskan fram idag,
    SAAB är bara att gratulera!!!
    Lite gammalt hederligt entrepenörsskap har ingen mått illa av i Sverige!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s