Betraktelser Bangkok till Ko Pha Ngan

När man befinner sig i Thailand, landet där man känner närvaron av Buddha, möts man nästan alltid av en varm känsla, leenden och sol. Det är underbart i Thailand med ryggsäck, s.k. backpacking. Folket är generellt sett avslappnat och trevligt. En varm smekning med doft av cocosnötsolja.

Koh Mak, Ko Pha Ngan

Koh Mak, Ko Pha Ngan

Den Thailändska kungen finns överallt, även på bilder i hemmen. Ungefär som våra politiker inför valet. Skillnaden är väl bara att vi inte är lika intresserade av se de sminkade politikerna, medan Thailändarna gärna ser att deras pengar spenderas på deras kung. Han är verkligen poppis. En kung för det Thailändska folket.

Med politikerna är det nog som hemma i Sverige. Folket röstar nog på det minst dåliga och minst korrupta alternativet i hopp om en bättre framtid, eller så har de helt enkelt gett upp, accepterat korruptionen och låter politikerna köpa deras röster eftersom alla politiker verkar vara mer eller mindre korrumperade ändå. Eller så kanske de bara njuter av det vackra med detta land, sitter i Buddhas favorit position och ler. Vad vet jag?

Thailands demokrati bygger, precis som i Sverige, eller i USA, på att den som har mest resurser i valet vinner. Det har inte direkt med argument eller sakfrågor att göra, men mer om mängden pengar. Ja, så går det när folket inte deltar aktivt i politiken och istället fogar sig och ler vackert. Man behöver ju faktiskt inte vara raket-ingenjör för att inse vart pengarna kommer ta vägen när de med mest pengar vinner.

Nåväl. Efter några dagars spankulerande i Bangkok och inköp av en mycket vacker ryggsäck, sannolikt broderad av minoritetsbefolkningen, och ett mycket vackert smycke, lämnar jag Bangkok för att uppleva en ö som jag ännu aldrig satt min fot på, nämligen Ko Pha Ngan.

Labradorite Neckless

Labradorite Neckless

(http://joe-rinkai.spaces.live.com/)

Jag tar en gammal smutsig buss (visserligen mindre smutsig än tuk-tuk) till Tågstationen i Bangkok. Det är en trevlig sval plats tills man kliver ut på perrongen. Där möts man av diselångor från tågen. Ja, Thailands tågpark drivs faktiskt fortfarande, år 2010, av diselmotorer och på perrongen får man minsann ett ordentligt smakprov av de föroreningar som tågen skapar. Folket som arbetar där ler likväl och visar vägen till rätt tåg och rätt vagn.

Efter att ha kallat på tågmmästaren och fått bort slöddret som på allvar tror att en sovvagn är till för party har jag en mysig tur söderut med skön sömn med en roterande fläkt i taket. Jag kliver utvilad på bussen som går mot färjelägret. Med vinden i nosen passerar vi Ko Samui på vägen mot Ko Phan Ngan.

Ko Phangan är det betydligt dyrare än vad jag är van vid i Thailand. 100 Baht dvs. ca. 20kr kostar det att ta sig till Had Rin, stranden för den berömda fullmåne-festen. Maffiapris eller avtal via facket, jag vet inte vilket, men kan inte pruta ner priset i vilket fall som helst.

Som tur är är jag inte där vid fullmåne, men man kan tydligt se vad som är målet med detta party. Stället är packat med meterbreda små stånd där västerländska ungdomar har jobbet att fylla andra västerländska ungdomar med alkohol. Nu snackar vi inte cocktails utan hinkar. Ja, alkoholen säljs hinkvis. Det går i ca 4 cocktails i en hink.

Bucket/Hink

Bucket/Hink

Jag tar mig direkt vidare till en strand som heter Had Yuan, en strand som ska vara ”chilled”, dvs. lugn enligt kartan. Nästa maffiapris för en kort mycket blöt tur blir 200 Baht.

Stället är packat men jag lyckas precis få tag på den sista bambuhyddan. 250 Baht. Inte illa. Men ”chilled” är det verkligen inte. Efter tre nätter med enormt ”umpf umpf umpf” till kl. 10 på morgonen från ”Stone bar”, där några efterblivna ungdomar helt oblygt röker marijuana, har jag fått nog.

Jag beger mig till nästa strand till fots, Had Thian, och ber snällt och vänligt alla att bojkotta Stone bar på vägen dit, samt att tala om för fler att göra detta, men denna gång hittar jag inte någon bungalow så jag väljer att sova på stranden denna natt. En helmysig strand, Had Thian. Visserligen stenig och grovkornig, men lugn.

Had Thian (east) Ko Pha Ngan

Had Thian (east) Ko Pha Ngan

Stället på stranden, ”The Sanctuary” har dessutom överpriser på allt, men maten är god. Internet kostar 3 Baht per minut istället för det mer normala priset 1 Baht per minut och det illustrerar ungefär hur dyrt allt annat är också. Att använda egen dator med WIFI, vilket ibland t.o.m. kan vara gratis i Thailand, gör det inte heller billigare. Det finns ingen lokal konkurrerande marknad eller butik i närheten heller. (Hittar senare flera platser med gratis WIFI på västra sidan av Ko Pha Ngan)

Att sova på stranden i hängmatta är en uplevelse som alla borde prova när de besöker Thailand. Stjärnklar himmel, en katt som jamar och vill kela. Ja, katterna är precis lika trevliga som hemma.

Det är bara den vänliga oreglerade Thailändska friheten som gör att disc jockeys och deras basar kan förstöra denna idyll. Givetvis är vi alla medansvariga om vi som turister köper från dessa barer eller om vi inte klagar och checkar ut samtidigt. Vi har alla ett ansvar.

Det är torsdag och jag får veta att även denna strand ska ha ett djävulusiskt party med stora basar på fredag. Förvånad och förfärad beslutar jag mig för att lämna detta ställe nästa dag för att finna en lugnare plats. Finner den.

Yoga at The Middle Way, Ko Pha Ngan

Yoga at The Middle Way, Ko Pha Ngan

(http://www.facebook.com/group.php?gid=102835111772)

Jag tror inte Thailändarna använder sig av direktdemokrati när de försöker lösa sina lokala konflikter. De ler stilla och lider inuti tills det sedan sannolikt rinner över. Jag har tur som turist. Jag kan resa vidare enkelt, men jag hade nog haft ett bredare leende med mer direkt demokrati i Thailand, tror jag. Det hade nog den Thailändska kungen och det Thailändska folket haft dessutom. Thailand hade sannolikt varit ännu trevligare än det faktiskt redan är.

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

