Jag har skiljt mig från Facebook

Aftonbladet – Facebook kraschar förhållande enligt undersökning

Angelicas upptäckte makens otrohet: ”Nu säljer vi huset och separerar.”

Jag har redan skiljt mig från Facebook successivt, helt enkelt för att jag inte tycker att storebror har med mina förehvanden att göra. Jag har heller aldrig riktigt gillat den ytlighet detta Facebook medför.

Sko sparkar Facebook och Google i papperskorgen

Nu har jag den tuffa biten kvar. En lugn och fin skiljsmässa med google och andra stora internetbolag. Jag gör det för att storebrorsamhället är ett hot mot verklig demokrati och jag vill faktiskt ha mer demokrati genom www.aktivdemokrati.se, INTE mindre. Ja. Det handlar om politik. Bojkotta felaktigheter.

Jag trappar ner steg för steg. En dag i taget, sedan två dagar, en vecka osv. Till slut har jag fört över allt till några bloggar och några forum där mitt verkliga intresse ligger.

Dessutom har jag nu installerat ”Noscript” och ”Flashblock” i min Mozilla Firefox i syfte att minska spioneriet.

Mina konton kommer sakta bli öde, leva kvar som ett litet arkiv över min tid som okunnig. De riktiga kompisarna finns kvar, de ytliga suddas bort. Kvar finns de jag delar verkliga intressen med.

Facebook och google uppfunnet av Storebror

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Jag har skiljt mig från Facebook

  1. unclebobswe skriver:

    Jag förstod att du skulle sorteras under kategorin ”foliehattar”.

    Nu inser jag så pricksäkert man kan bedöma folk efter deras sätt att skriva. Nu är jag inte det minsta road av konspirationsteorier så jag lämnar din blogg utan saknad.

    UncleBob

  2. Magnusgus@AD skriver:

    Innan du krypterar alla dina mail och skickar ifrån helt anonyma konton kan du lungt fortsätta med gmal…
    Om man vill kan man kryptera mail som skickas via gmail, men sociogram går förstås att bygga för den som kommer åt gmails trafik.
    Tills vidare fortsätter jag med gmail, den mesta av min mailtrafik är publik eller oviktig ändå.
    Men visst ska man tänka till.
    Gällande Facebook är det mer belagt att det faktiskt är en produkt av Storebror. Dessutom rätt tafflig och tidskrävande, tror det kommer att komma bättre produkter inom kort.

    • mrperfect72 skriver:

      ”den mesta av min mailtrafik är publik eller oviktig ändå.”

      … kanske det … ”det mesta” … Undrar om vi inte n=borde skapa en varningssida naer folk klickar paa de sociala naetverken paa hemsidan, Dumt att kanalisera folk rakt i famnen paa storebror utan foervarning.

  3. mrperfect72 skriver:

    En kille som gillar aluminiumfolie:
    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article6555677.ab

    Utan tvivel aer man inte riktigt klok…

  4. Ping: Anonymitet och demokrati olika begrepp? « Aktivdemokrati's blogg

Kommentera

