Tåg gjorda för sommartrafik

Ytterligare ett utmärkt debattprogram sändes igår, denna gång gällande de ständiga tågförseningarna alla svenska vintrar.

En rad skäl anförs, det är mkt kallare i år, mer snö, ont om fordon, ont om spår etc etc.

Transportministern tjatar om hur mycket extra hon satsar på drift och underhåll, precis som om nya bromsar kan rädda en nerisning, enligt SJ:s chef, drar ett modernt (ja MODERNT!) tåg på sig omkring 30 ton is och snö under en dags trafik i Sverige just nu.

Normalt avisar man tågen under nätterna i stora hallar (något som givetvis har sparats in på under senare år),  men lyckligtvis har man normalt även ett helt Skåne att ställa tåg i över nätterna då klimatet normalt sett är mycket varmare där.

Denna vinter duger tydligen inte Skåne som avisningshall, också där är det flera minusgrader sedan veckor tillbaka. Därav årets extrema problem.

Vilken otur.

Nu är det dags att ingenjörer får lösa detta, de har troligen inte arbetat med tågkonstruktion på flera decenniers tid för några mer amatörmässiga konstruktioner har jag svårt att tänka mig.

Själv jobbar jag inom vägfordonsbranschen och så mycket kan jag säga, att om vi gjorde bilar, bussar och lastbilar som inte utan problem gick att köra i full snörök och sträng kyla, hela vägen ifrån kontinenten, upp till Haparanda, och ned igen nästan dag, utan några som helst andra åtgärder än att möjligen tanka och fylla på spolarvätska, ja då hade vi inte fått sålt fordonen!

Vi provar nämligen våra produkter i alla de körfall som kan komma att uppstå, SÄRSKILT de fall som kan leda till stora problem den som använder fordonet!

Har man problem med ispåbyggnad, snöinträngning osv, ja då löser man dem i vägfordonsindustrin. Det kan handla om spoilers, avskärmningar eller tom uppvärmningsanordningar som sista utväg. Vi släpper inte ut produkten förrän den fungerar, också vintertid.

Så verkar det inte fungera i tågindustrin? Nej där är det helt OK att skylla på att tillverkaren kommer från sydeuropa, och inte är van vid såna problem…

Eller är det helt enkelt bara fel i upphandlingskraven? Begriper inte SJ att man måste ställa krav på funktion, HELA året, och inte bara när det är plusgrader ute?

Begriper inte banverket att man måste ha effektiva elvärmeanläggningar i en så känslig komponent som en spårväxel där 3mm is är tillräckligt för att slå ut trafiken i timmar tills någon banarbetare har möjlighet att komma med skyffel och borste och rensa lite?

Transportministern tjatar om drift och underhåll, jag ser ett systemfel som är långt större än så.

Med en demokratisk styrning, ala Aktivdemokrati, av verksamheten hade dessa gigantiska problem aldrig kunnat fortsätta år efter år.

Vore roligt om någon tågkonstruktör kunde ge sin syn på saken…?

Pingat på Intressant.se

Magnus Gustavsson

Glad att jag har råd att vara bilist

Annonser
Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tåg gjorda för sommartrafik

  1. mrperfect72 skriver:

    Kanske lite fler ingenjoerer borde jobba paa banverket? 😉 …men nu misstaenker jag att det inte aer ingenjoererna det aer fel paa utan att flaskhalsen sitter i toppen som vanligt.

    • Magnusgus@AD skriver:

      Självfallet. Släng in några ingenjörer på SJ:s inköpsavdelning också, man skryter ju med att man just håller på att upphandla nya tåg för 20 miljarder…jag vill inte höra att dessa sedan stannar så fort ett par snöflingor visat sig mellan Arboga och Malmö!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s