Den positiva alliansen för fred

Aftonbladet – Två svenska soldater döda

Sex av sju partier i riksdagen ställde sig den 19 november i år bakom att den svenska väpnade styrkan i Afghanistan får fortsätta ett år till. Bara Vänsterpartiet röstade emot.

Bra att ett parti förstår. Hoppas att det snart blir fler partier.

Familjer har förlorat sina söner, flickvänner har förlorat sina pojkvänner, kamrater har förlorat sina kamrater.

Jag har sympati med dem. De visste att det fanns risker. Soldaterna dog i krig i enlighet med genèvekonventionen. eller kanske inte.

Edit Feb 9: Det kan tydligen ha varit ett vanligt kriminellt brott mot genèvekonventionen, men vi talar om ett land under invasion och ett enormt hat mot invasiontrupperna. Riskerna finns alltid.

Holmström hoppas att striderna inte innebär ett hot mot kommitténs personal i Charbolak.

Jag tror att Pashtunerna kan skilja soldater från civila. De vet vilka som kommer med verklig hjälp och jag tror att alla utan vapen som accepterar landets lagar och regel är välkomna.

Jag tror på medlemmarna i alla de etablerade partierna. Vi kommer inte känna oss besvikna på de politiker de väljer i framtiden. Men jag har en dröm om mer fredliga politiker.

I min dröm kommer vi välja hederliga valberedningar som kommer ge oss goda alternativ eller heltenkelt avskaffa valberedningarna och via direktdemokrati rösta fram de mest dugliga politikerna. Det kommer leda till hederliga politiker som värnar partiets medlemmar, Sveriges intressen och demokrati och fred i världen.

Jag har en dröm om att goda fredliga politiker kommer röstas in i de ledande skikten och vi kommer få fler humana och hederliga politiker. Medborgarna kommer kunna rösta med gott samvete i valet.

Jag har en dröm om att goda fredliga politiker kommer sluta stödja invasioner blint och komma till slutsatsen att ockupationer av ex. Irak, Afghanistan och Palestina inte är värdigt en nation för fred.

Jag har en dröm om att goda fredliga politiker inte heller enbart kommer fokusera på enbart en fråga, som ex. Piratpartiet, Fi och Sverigedemokraterna, och därmed faktiskt bli värdiga alternativ som kan representera folket.

Jag har en dröm om att goda fredliga politiker kommer skapa en nytt nätverk! Kanske det kommer kallas ”Alliansen för fred” som sedan kommer lyfta fram hederliga och fredsälskande politiker ur de egna leden och sopa undan de som saknar värdighet.

Jag har en dröm om att goda fredliga medlemmar i partierna kommer vara upplysta nog att lyfta fram hederliga partiledare och riksdagsmän som skarpt kritiserar invasioner, krig och terrorism och dessa individer kommer utgöra ett verkligt alternativ för balanserad socialpolitik, demokrati, fred och frihet och de kommer leva länge.

Om du av någon anledning inte tror på ovanstående positiva utveckling ta dig då en titt på www.aktivdemokrati.se. Det har jag gjort. Det kan kanske vara ett positivt alternativ för dig också.

Tack för din tid.

Edit Feb 8:
Aftonbladet – Så ställer sig de svenska partierna till insatsen i Afghanistan

Miljöpartiet, Peter Eriksson, språkrör: –Trupperna måste avvecklas…

Ett parti till. Bra jobbat.

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Den positiva alliansen för fred

  1. 2002-11-23:” Jan Björklund, folkpartiets förste vice ordförande, vill skicka svenska soldater in i striderna om USA startar ett krig mot Irak. ”
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sand-svenska-soldater-till-irak-1.133909
    Den modige skokastaren: ”Det här är från änkorna, de föräldralösa barnen och dem som dödats i Irak” … ”Jag fick ny kraft när två soldater som vaktade mig berättade att andra irakier var glada och stolta över vad jag gjort. ”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7399902.ab

    Man kan ju alltid ta av sig skorna i Almedalen…

Kommentera

