Vild jakt på felparkerare

GP tar på ledarplats upp något som stör och retar väldigt många medborgare i storstäderna idag.  Det var på tiden.

Det gäller den sanslösa behandlingen av ägare till parkerade bilar.  Vi måste ha regler, och de är sedan till för att följas!

Jojo, hur många bilägare har inte fått höra detta?

Kan man verkligen kalla den rådande ordningen där kommuner budgeterar med felparkeringsavgifterna demokratiskt beslutad, rimlig och med en vettig balans mellan samhället och den enskilde?

Om inte nog många bötfälls, så låter man det gå ut över gatuunderhållet? I Göteborg har just detta hänt, man fick för få övervakade timmar utförda av företaget som haft ansvaret för lappningen under 2008 och 2009, varför intäkterna hamnat under budget.

Man vill alltså att alla ska parkera rätt, men om det skulle hända, då blir det problem med gatuunderhållet, snöröjningen och allt annat som vi redan betalt skatt för.  Cynism på hög nivå.

Och vilka kafkaliknande rättsfall utsätts inte folk för? Exemplen är allt för många för att jag ska behöva dra dem här, vi vet alla vilka petimeterregler som styr minsta fläck gällande parkering,  och hur svårt det kan vara att ens veta om man gjort rätt eller fel.

Jag tvivlar starkt på att vi i en delatagardemokrati, en riktig direktdemokrati, hade haft dessa labyrinter av regler, dessa svinhöga parkeringsavgifter, de ständiga minskningarna av antalet perkeringsplatser och denna av så många hatade jakt på stillastående bilar, som om de nästan var farligare än när man kör dem i trafiken.

Nej, då hade galenskaperna synats i sömmarna och varje skrattretande regel tvingats försvaras inför medborgarna, som själva dessutom kunnat avgöra parkeringsavgifternas storlek, om det ens ska vara några avgifter. Det finns faktiskt städer t.o.m. i närheten av Göteborg, där parkeringsavgifter knappt existerar, tro det eller ej.

Det är alltså långt ifrån någon självklarhet att det behöver se ut som som det gör på många håll i Sverige, vi har exempel på sansade regler, rimliga avgifter och med sunt förnuft i övervakningen. Allt handlar om vilken syn de styrande har på bilar och på bilister. Och till viss del hur mycket de kan med att smygbeskatta bilister istället för att skapa balans i budgeten på hederligt vis.

Att folk de flesta än idag kallar demokratiskt valda politiker, som har privatchaufför, saknar körkort och kan åka taxi, tunnelbana eller gå till jobbet några meter ifrån bostaden i innerstaden ska bestämma att alla med bil ska skämmas, betala hutlöst för ingenting och helst be om ursäkt för sin existens, varje dag, det har inget med demokrati att göra i allafall.

Eller vad tycker du?

Pingat på Intressant.se

Magnus Gustavsson

Utan bilen stannar Sverige

Det här inlägget postades i Krönikor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vild jakt på felparkerare

  1. MrPerfect72 skriver:

    Jo, Magnus, det aer tufft i storstaederna nu foer bilisterna. Jag vet att du behoever bilen foer att ta dig till och fraan obygden. Jag vet hur det aer i Goeteborg. Jag lade lite tid att leta bra parkeringar och jag fann dem precis strax utanfoer Goeteborg. Smaa staeder aer trevligare.

    Att ta sig en kort straecka till naermaste taag eller buss och ta taaget in blir allt mer lockande, kan man taenka… De har ju sina ideer att minska bilismen i stan. Kanske inte helt dumt om el-bilar kan parkera fritt?

    Om nu bara priset paa taagresande kunde komma ner en aning hade det varit trevligt. Daa hade det kanske varit ekonomiskt foersvarbart att byta faerdsaett foer dig.

    Jag har en hopfaellbar cykel. (Brompton, finns aeven med el-drift nu) Det ger mig enorm frihet i staden.

    MEN just nu bojkottar jag storstaeder saa mycket jag bara kan och naer jag kanske jobbar i framtiden, naer det finns jobb igen, naer vi delar paa jobben (vilket jag iofoersig goer nu genom att inte jobba och istaellet relaxa), kommer jag bosaetta mig naera arbetet. 🙂

  2. Magnusgus@AD skriver:

    Gratis elbilsparkering har de redan, liksom för miljöbilar etc. Men de drar in förmånerna i takt med att dessa blir populära, givetvis kan inte budgeten äventyras, pengarna ska in, oavsett vilka bilar folk kör.

    Systemfelet kommer av att politikerna tycker sig ha rätt att pungslå grupper i samhället, så länge det inte är de själva.
    Detta är ett faktum, och kommer att leda till att vi kastar ut representanterna som grupp eftersom det inte går att lyfta bort enskilda individer när systemet i sig befordrar denna godtycklighet och självgodhet.
    Och jag, och GPs ledarskribent(!), glömde tom bort att ens nämna trängselskatterna som tycks sprida sig som ytterligare en fantastisk mjölkko odugliga politiker kan använda som finansiering av sin värdelösa hushållning med våra pengar, år efter år!
    När får vi trängselskattt i småstäder..? Kanske ska införa dem i hela landet!
    De som har råd att köra bilar har råd att betala!

    Bosätta sig vid jobbet är en fin tanke, men arbetsmarknaden tenderar att fungera så att du inte jobbar på samma ställe hela livet, ska man då flytta runt då så blir det än mer låsningar och man söker sig inte till bättre jobb utan klamrar sig kvar trots att det kanske inte är det bästa för vare sig arbetstagaren eller arbetsgivaren.
    Så det kommer att bli arbetsresor ändå.
    Eller snarare, folk kommer inte att bo bredvid jobbet.

    Min lösning på det är två: fler bostadsområden nära jobben kan förstås hjälpa till en del,
    men ett mycket större lyft skulle vi få om distansarbete en eller flera dagar i veckan till sist kunde bli annat än vackra visioner som ständigt blockeras av traditionellt tänkande ekonomi-utbildade chefer.
    Om alla var hemma en dag i veckan och jobbade så skulle trafiken i ett slag reduceras med 20%!
    Då kunde vi säga ajöss till alla planerade vägförbättringar, tunnlar, kapacitetshöjning i kollektivtrafiken etc etc.

    Vilka pengar skulle inte samhället spara på det?
    Och vilken ökad livskvalitet skulle det inte ge att slippa trängas och stressa för att komma i tid till det vanliga eckorr-hjulet varenda morgon?
    Det, hade tagit storstadssamhället till en ny nivå.
    Dagens klappjakt på bilister utan vettiga alternativ för folk att lösa sitt dagliga liv leder bara till revolution förr eller senare.

    Fast det kanske är bra…kör på bara, ni egoister i kommunstyrelser och riksdag!

  3. MrPerfect72 skriver:

    – Jag foerstaar dig.

    – Faktum aer att politikerna har laglig rätt att pungslå grupper i samhället. De lagliga vapen vi har aer valet 2010 och bojkott, strejk osv.

    – Jag har personligen valt att bosätta sig vid jobbet saa mycket jag kunnat. Naer jag inte lyckats har konsekvensen varit att jag foerlaengt mina arbetsdagar ca 1-2 timmar, dvs. 5-10 timmar i veckan, vilket jag givetvis ogillat eftersom den tiden hade kunnat ligga paa ex. http://www.aktivdemokrati.se eller flickvaennen.
    Ett val givetvis.

    ”Om alla var hemma en dag i veckan och jobbade så skulle trafiken i ett slag reduceras med 20%!”

    – Kanonide, verkligen. Jag gillar den. Om man dessutom ifoer flextider som gynnar en jaemnare trafik saa aer ju detta ocksaa toppen.

  4. Magnusgus@AD skriver:

    ”Om man dessutom ifoer flextider som gynnar en jaemnare trafik saa aer ju detta ocksaa toppen.”

    Ja, tyvärr har inte alla denna möjlighet. Vissa jobb är det väl omöjligt för, men i andra fall kan det sitta halstarriga chefer som på gammaldags vis vill kontrollera medarbetarna, och då blir det chefens arbetstider som sätter alla andras.
    Och många har än idag väldigt strikta krav på att vara hemma redan vid 1630 eller så, vilket ger alla dessa köer.
    Själv skulle jag inte klara att ha ett jobb utan flextid och normalt kommer jag lite senare, omkring 9 till jobbet vilket gör att jag inte bidrar alls till några köer.
    Man brukar säga att om endast 5% lade om sina vanor ifrån high-peak-rusningen, så skulle alla köproblem elimineras.
    Tänkvärt det också.

    Men nu ska ju problemet lösas med stalinistiska trängselskatter istället…

    • MrPerfect72 skriver:

      Tur att du kommer slippa dem daa, eftersom du inte koer i traengseln. 🙂

      • Magnusgus@AD skriver:

        Trängseln slipper jag kanske, men inte trängselskatten…
        Den lägger man naturligtvis på tider som ingen kan undvika.
        Det är ju knappast ngn ide med systemet om folk slutar betala skatt…

      • mrperfect72 skriver:

        Vad trevligt det kommer bli paa vaegarna naer vi i framtiden kommer dela paa jobben med ex. 3-4 dagars arbetsvecka, mer flex kanske och skift baserat paa frivillighet.

        http://aktivdemokrati.wordpress.com/2010/03/29/3-4-dagars-arbetsvecka/

        Men nu aer ju givetvis inte detta i linje med Globaliseringen, EU eller S+Alliansens baakaatstraevande.

        MP och V aer dock inne paa samma linje som jag, naemligen att man INTE ska ”skapa” onoedigt arbete eller onoedig konsumption, men du ska se att det kommer kohandlas bort efter valet, som vanligt. 😉

Kommentera

