Voddler – Hackern borde nog tänka om.

Killarna (och tjejerna?) skapade Voddler för att tjäna pengar, antar jag, men visst var det samtidigt ett sätt att gå halva vägen med musikindustrin och nå en kompromiss, nämligen att ge ungdomar ett enkelt, lagligt och billigt sätt att ladda ner filmer och musik och slippa den sketna plastbiten med alla repor. Därför tycker jag att de som bestämt sig för att hacka sidor som Voddler begår ett misstag.

Man skulle kunna gå rätt till väga, nämligen polisanmäla Voddler och tvinga dem att ta fram den riktiga koden för inspektion. Det är inte för sent. Man kan fortfarande få fram den olagliga koden och man kan kan nå en uppgörelse med upphovsrättsinnehavarna eller starta en stämning av Voddler om de har brutit mot upphovsrätten.

Men jag frågar mig om det inte vore i alla fildelares och GPL-programmerares intresse att istället skapa fler företag/föreningar som Voddler och kunna sänka priserna på musik ytterligare. Priset har ju nu blivit rimligare. Dessutom massproduceras det en massa musik i hemmen numera som kan nå ut till fler. Om värdet per nedladdad fil är litet blir bötesbeloppen vid olaglig fildelning väldigt små och polisens fokus kan istället riktas in på betydligt viktigare saker.

Gör fildelning till ett litet skitbrott som att palla äpplen! För det är ju ungefär vad det egentligen handlar om, anser jag. Dela upp Piratpartiet i fraktionerna Fildelningspartiet och Pedofilpartiet (inget ont om pedofiler som respekterar lagen) Och skulle ni vilja ge er i kast med storebrorsamhällets politik på allvar måste vi faktiskt samarbeta. Det har t.o.m. den ofta smädade anti-storebror-talaren David Icke insett. (se bloggrollen)

Aftonbladet om hackningen av Voddler

MVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se
PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Voddler – Hackern borde nog tänka om.

  1. Xiretsa skriver:

    Kan ju vara bra med ett förtydligande först. Voddler pysslar med film och inte musik. Så musikindustin lär inte få några pengar av Voddler.

    Men hacket och att släppa koden är precis samma sak. Nämligen att plocka bort det DRM-skydd som Voddler har på sina filmer. Sen kanske jag kan tycka att hacka programmet var fel sett, men för Voddlers del är att släppa koden och hacket exakt samma sak.

    Och det är ju inte så att detta är något nytt. Folk har försökt få Voddler att lämna ut koden i 8-9 månder utan att något hänt. De har inte ens bemödat sig med att besvara frågor förutom att säga att de hävdar att de följer GPL när folk tydligt visas att så inte alls är fallet.

    Och att Voddler aldrig någonsin tänkt släppa koden visas ju rätt tydligt när de stängde ner sidan när koden kom ut. Jag har mycket svårt att tro att Voddler själva skulle släppa koden eftersom när det inträffade så stängde de ner sidan.

    Däremot förstår jag inte alls varför det skulle ligga i folks intresse att skapa företag som helt och hållet struntar i folks copyright och på köpet tjänar massa pengar på det. Eller du tycker att företag borde piratkopiera Windows eftersom på så sätt kanske de kan sänka sina priser.

    • mrperfect72 skriver:

      Ursaektar min bristfaelliga allmaenkunskap om Voddler.

      Vad jag kan foerstaa saa har de alltsaa anvaent det DRM-skydd som uppfunnits av GPL-folk? Brottsligt? Alltsaa finns det vael anledning att polisanmaela?

      Ja, jag foerstaar att hacket gjordes i journalistiskt syfte aeven om det tekniskt sett var ett olaga intraang. Polisen har raett att gaa in i foeretags datorer vid husrannsakan.

      Enig. Att släppa koden och hacket aer i princip liknande brottslighet.

      Ett foeretag behoever inte slaeppa ut kod till naagon. Det aer inte heller olagligt att ljuga. Endast polisanmaelan duger.

      Jag tror dig. Att de stängde ner sidan när koden kom ut betyder sannolikt att de nu foersoeker minimera skadan.

      De flesta stora foeretag har stulit och stjael fortfarande och med korruption inom raettsvaesendet aer det bara en skillnad mellan kriminella och kriminella. De smaa aker dit och de stora gaar fria.

      Jag tycker att Windows definitivt borde kopiera Linux, precis som apple har gjort. Linux har gjort att min dator faatt livet tillbaka istaellet foer att alltid sega sig. Givetvis borde foeretagen ge ut dessa operativsystem gratis och istaellet erbjuda andra tjaenster mot betalning.

      Om jag inte hade varit foeraelskad i http://www.aktivdemokrati.se hade jag testamenterat alla mina pengar till folk som gratis bifrar till Linux

      • Xiretsa skriver:

        Jag tror inte du förstått alls vad GPL är och vad Voddler gjort. Vilket gör mig än mer konfunderad varför du överhuvudtaget skrev denna blogpost.

        XBMC utvecklarna har inte gjort något DRM-skydd utan det har Voddler gjort. Däremot har de lagt in det i XBMC vilket gör att de måste släppa den koden. Så jo företag måste släppa koden om de vill använda XBMC-koden.

        Att släppa koden och hacket är inte lika brottsligt. Hacket är inte brottsligt överhuvudtaget. Det är inte olagligt att reverse enginera kod i Sverige. Däremot att inte släppa koden är det.

        Däremot gör hacket och den koden Voddler inte vill släppa samma sak och det är att ta bort DRM-skyddet från filmerna. Hade Voddler släppt koden hade de inte haft något DRM-skydd vilket de lär behöva enligt alla avtal de har (annars hade de inte haft det).

        Och eftersom både hacket och koden som Voddler inte vill släppa tar bort DRM-skyddet så valde Voddler att stänga ner sidan. Det visar alltså på att Voddler aldrig tänkt släppa koden eftersom det hade gjort att deras DRM-skydd inte längre funnits vilket gjort att de inte kunnat sända någon film längre och de hade varit tvungna att stänga ner.

        Jag förstår att det inte är de lättaste frågorna att förstå men förstår man sig inte på det hela så bör man inte skriva blogposter och häva ur sig saker som är helt galna.

  2. mrperfect72 skriver:

    Om jag ska foerstaa min omvaerld maaste jag interagera med den.

    Jag har IQ135 och din intolerans mot min eventuella okunskap tyder i min mening paa att det finns naagot i det jag skriver.

    ”Hacket”/programkoden som tar bort DRM-skyddet, gjort av ”Hackern” aer alltsaa ingen olaglig kod utan en helt laglig programvara, skriver du, om jag fattat saken raett.

    Det vet jag inte om jag ska haalla med om? Att publicera beviset om den stulna GPL-koden aer en sak, att programmera och distribuera avkodnings-programvara en annan.

    Det finns, som jag ser det tvaa som brutit mot lagen, i alla fall den moraliska. Voddler som stal kod och programmeraren som skrev ”hacket” som bryter upp Voddlers skyddade material.

    Om inte baada sakerna aer olagligt verkar det mycket konstigt, anser jag.

    Endast GPL-kodens alla skapare har raett till ersaettning av Voddler och Voddler har raett till ersaettning av Hackern, som jag ser det.

    Jag tror personligen att Voddler kanske jobbar paa att infoera ett annat kommersiellt skydd nu och hoppas paa att inte bli staemda.
    Helt ok, tycker jag.

    Anledningen att inte staemma dem aer vael att det inte ligger i GPL-roerelsens direkta intresse att djaevlas med kommersiella foeretag.

    Hade vael varit baettre att laata fler och fler foeretag koera med GPL-kod och istaellet dra in slantarna genom foerhandlingar/staemningar istaellet foer att hacka kopierings/avkodnings-skyddet?

  3. mrperfect72 skriver:

    En fraaga:
    Om företag måste släppa koden om de vill använda XBMC-koden, vem aer det enligt lagen som ska tvinga dem?

  4. mrperfect72 skriver:

    Piratpartiets doed?
    Fungerande laglig nedladdning till oeverkomligt pris:
    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/okade-intakter-fran-spotify_4457513.svd

Kommentera

