[Omröstning] Vad kräver du av en politiker?

(Mina egna åsikter finns längre ner i denna artikel.)

(Denna opinionsundersökning ska inte ses som sann, äkta, vetenskaplig eller representativ för Sverige och absolut inte som partiets beslutade ståndpunkt eftersom det endast är bloggens läsare som ev. röstar i den. I en verklig omröstning via det direktdemokratiska omröstningsystemet i http://www.aktivdemokrati.se skulle alla medlemmar kunna ge sin röst direktdemokratiskt i frågan eller delegera sitt mandat till valfri representant inom partiet. Dessutom fattas ju riktiga demokratiska beslut med ex. ”Ja” eller ”Nej” eller med prioritetsomroestning eller genom fastställande av medianvärde. Alla med rösträtt till Sveriges riksdag har rätt att bli medlemmar i http://www.aktivdemokrati.se.)

Mina egna åsikter om hur poliker borde vara:

Flexibelt sinne. Ibland får man bra ideer. Huvudsaken att man vågar erkänna att man hade fel innan och inse att man kan prova nya vägar när de gamla inte visar sig vara lika perfekta. Jag har funderat lite på vad jag vill ha av en politiker som jag lägger min röst på och det ser inte muntert ut för de etablerade politikerna.

Korruption. För mig är det viktigt att politikern inte har deltagit i hemliga möten med Bilderberggruppen. Jag anser att det är mycket odemokratiskt med hemliga möten som kan påverka landets politik. Transparens är en viktig del av en demokrati och det förhindrar korruption, anser jag.

Moral. Jag gillar inte om politikern skulle vara intresserad av icke-byxmyndiga barn, dvs. pedofili, eller varit inblandad i våldsbrott, fildelat i syfte att sko sig, haft sidoinkomster eller korrumperat sig till spritföretag. Visst bryter folk mot lagen och moraliska oskrivna lagar av misstag eller av mänsklig svaghet. Riktigt satans viktigt, som jag ser det, är att politikern accepterar och i alla fall försöker visa och känna ånger och försöker följa de gemensamma lagar inkl. de oskrivna moraliska lagarna vi har och uppmuntrar till detta tills vi ändrar de lagar som vi eventuellt tycker är felaktiga. Att egocentriskt och envetet blåsa upp sig och genom detta uppmuntra till brott mot dessa lagar (direkt eller indirekt) får inte min röst.

Känsla av ånger. Och visst är det trevligt att ha politiker som tilltalar HBT-väljare utstyrda till kvinnor som ex. Fredrick Federley, Centerpartiet, men det är faktiskt Federley’s spritinkomster och bristen på ånger och uppblåstheten som gör att jag känner mig spyfärdig, inte Ursula. Att döpa problemet till ”Ursulagate” är ett fegt sätt att försöka flytta fokus. Det handlar inte om Ursula. De partier som låter liknande beteende passera utan konsekvenser är inte heller bra partier, anser jag.

Fred. Vidare vill jag att politikern ska vara djupt skeptisk till invasioner. Detta är kanske allra viktigast för det handlar verkligen om liv och död. Andra politiska kräkmedel är egentligen småfiskar i detta sammanhang. Vi talar om helt oskyldiga barn som slits i bitar av bomber. T.o.m. aktiv pedofili verkar ju mindre unket i detta perspektiv. Endast Vänsterpartiet och Miljöpartiet verkar ställa sig på min sida i frågan om Afghanistankriget och jag är verkligen förbluffad over detta faktum. Jag tycker att politiker i de andra partierna verkligen borde ta strid med sina partier i denna fråga.

Hederlighet. Jag tror dessutom att det finns flera politiker som innehar aktier runtom i världen och det är fel anser jag. Svenska politiker borde endast ha Svenska statsobligationer eller liknande, anser jag. Hur ska en politiker annars kunna göra det bästa för Sverige i Sveriges riksdag om denne investerat sina pengar på annan plats? Jag tycker att alla som blir politiker i riksdagen ska tvingas att endast ha statsobligationer av denna orsak. Jag tycker dessutom att en persons karaktär vad gäller altruism är särdeles viktig när det kommer till dessa positioner. Att kunna ta rollen av att göra bra saker för ett helt folk är givetvis inte det lättaste, så dessa individer ska givetvis väljas med noggranhet.

Jobben. Visserligen vet jag att det snackas om att skapa jobb, men det viktigaste är väl ändå inkomst och inte konstlade jobb utan verklig mening? Utan rimlig inkomst för ett gott liv blir ju arbete slaveri och inte frihet. Och utan mening i arbetet blir ju följden sannolikt depression. Att skapa en massa praktikplatser verkar ju heltokigt, likaså att gamla ska arbeta längre när ungdomarna redan kämpar i motvind mot arbetslösheten och nerpressade inkomster. Det är också förbluffande att Vänsterpartiet är det enda parti som är för en arbetstidsförkortning. Socialdemokraterna har förlorat sin solidaritet fullständigt, inte heller tycks de värdera mer demokrati som något bra. Att de konservativa är för mer slavlika förhållanden och pigavdrag har jag mer förståelse för. Det kommer liksom med monockeln.

EU. Jag vill att politikern ska vara negativ till EU eller åtminstone kräva en ny omröstning om ”Ut ur EU”. För mig är ett EU-medlemskap fullständigt ologiskt. Sveriges befolkning har dessutom röstat nej till EMU och det innebär följdaktningen att folket borde ges möjlighet att ytterligare dra sig ur samarbetet och de konsekvenser som EU-medlemskapat medfört för Sverige. Att rösta på ett parti som inte kräver en folkomröstning om EU jobbar inte i Svenska folkets intresse, anser jag.

Lyhördhet. Vidare tycker jag att politikerns lyhördhet är mycket viktig. När folket är med på en fråga ska inte politikerna lyda partiledningen. Det ger i allafall mig en anledning att känna respekt. Jag vill att dessutom att partierna ska bekämpa intern korruption genom att valberedningens enda uppgift ska vara att samla in och presentera kandidaterna inför medlemsomröstningar på medlemsmötet. Ett medlemsmöte där man klubbar igenom valberedningens färdiga förslag okritiskt luktar korruption anser jag.

Ideologi. Politikern kan gärna ha en ideologi som skiljer sig från hans/hennes parti-ideologi, eftersom detta visar att denne tänker självständigt. Ett balanserat sinne som påverkas av logik och inte böjer sig framåt för diktaturfasoner inger faktiskt stor beundran hos mig.

Principfasthet. Ett bra exempel pär Vänsterpartiets ständiga medlöperi till Socialdemokraterna’s borgerliga politik. Detta leder till besvikelse på Vänsterpartiets ledning. På lång sikt vore det bättre med ett verkligt vänsteralternativ i politiken och att högerpartierna inkl. dagens socialdemokrati, får slås om de konservativa väljarna.

Demokrati. Det är djävligt viktigt att politikern är för mer demokrati. Om politikern tillhör ett litet parti ska denne givetvis aktivt verka för att min röst ger mandat i riksdagen genom valsamarbete med andra små partier under 4%-spärren. Det är ju en ren katastrof att alla småpartier visat upp en sådan oförmåga till samarbete i valet 2010. http://www.aktivdemokrati.se är enda undantaget. Faktiskt ganska ordentligt mystiskt, anser jag. Varför vill inte styrelserna för småpartierna skaffa mandat till sina medlemmar?

Homo obstintus observans. Balans.
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

