Opinionsundersökning – Ge rösträtt tidigare & inkludera invandrarna i demokratin

Jag vill veta vad du tycker. (Min egen åsikt har jag placerat i slutet)

(Dessa opinionsundersökningar ska inte ses som sanna, äkta,
vetenskapliga eller representativa för Sverige och absolut inte som partiets beslutade ståndpunkt eftersom det endast är bloggens läsare som ev. röstar i dem. I en verklig omröstning via det
direktdemokratiska omröstningsystemet i http://www.aktivdemokrati.se skulle alla medlemmar kunna ge sin röst direktdemokratiskt i frågorna eller delegera sitt mandat till valfri representant inom partiet. Dessutom fattas ju riktiga demokratiska beslut med ex. ”Ja” eller ”Nej” eller med prioritetsomröstning eller genom fastställande av medianvärde. Alla med rösträtt till Sveriges riksdag har rätt att bli medlemmar i http://www.aktivdemokrati.se.)

Min åsikt:

Jag tycker att man borde ha en demokratisk myndigförklaring baserad på grundläggande kunskap. Jag anser att en människa som är ung, kunnig och intelligent egentligen har mer rätt att styra politiken än en gammal dam som röstar på Bengt Westerberg för att hon tycker han har snygg frisyr.

Jag tror att det skulle ha ha flera goda effekter. Invandrare utan arbetstillstånd men med uppehållstillstånd skulle känna att de får mer inflytande över politiken. Integrationen skulle öka genom deltagande i samhället. Unga intresserade invandrare blir mer stimulerade till ökad samhällskunskap tidigare. Den som vill bli ”demokratimyndig” tidigt kan bli det. Den som vill vänta kan göra det. Dessutom skulle det kanske bli mer attraktivt och värdefullt att delta genom ett ”demokratikörkort” eftersom man ”förtjänat” att delta.

En annan anledning är ju att de som verkligen är intresserade av politik borde uppmanas att rösta så att vi kan få bort de ytliga plakat idag förpestar gator och torg innan valen och att vi kan avlägsna mycket av den okunskap som idag finns inom politiken. Jag tror dessutom att detta skulle kunna höja ribban på de politiska diskussioner som idag är grovt förenklade.

Ja, man borde givetvis ha ett grundläggande intresse och en
grundläggande kunskap inom svensk politik innan man deltar, anser jag.

Efterhand som de politiska kunskaperna ökar hos befolkningen skulle man kunna öka svårigheten på testet så att endast ex. 90% av folket klarar testet. På så vis tror jag att man skulle kunna hålla kvaliteten på en folkligt acceptabel nivå och att vi skulle slippa en hel del av de avarter vi kan se i svensk politik idag.

Vad tycker du? Vore det inte rimligt att de som förstår politik bäst är de som ska avgöra politiken?

MVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Opinionsundersökning – Ge rösträtt tidigare & inkludera invandrarna i demokratin

  1. Josef Boberg skriver:

    ”Vore det inte rimligt att de som förstår politik bäst är de som ska avgöra politiken ?”

    Hmmm… – Martin – ifall Du frågar wåra nuvarande politiker – vad tror Du då att Du får för svar om vem som är mest kompetenta att förstå politik bäst ❓

    Sorry… – men jag tycker att just denna påståendefråga – kan tolkas som att Du vurmar för att en ny variant av att det nu mer än 6000-årade PyramidMaktElitVanstyrda samhället skall bestå (video 4,5 min).

    Dock… – jag hoppas innerligt på att jag har missförstått Dig härvidlag.

  2. MrPerfect72 skriver:

    Jag pratar inte om en elit, Josef, men om ett demokratikoerkort som leder till att ca 90% lyckas ta det. Dvs att det alltsaa inkluderar 10% fler maenniskor aen vad som roestar idag.

Kommentera

