Insiktsfulla artiklar om ockupation och feghet

Åsa Linderborg – Aftombladet – De ockuperade slår alltid tillbaka

Åsa Linderborg ger oss inte enbart ett snyggt foto men dessutom en artikel med vackert språk och innehåll. Hon ger oss en kombination av hemtrevlig vardagsdiskussion och en saklig beskrivning av politik och dess effekter. Skickligt. Läs och lär av en erfaren kvinna! (Fler reflektioner i slutet av denna artikel)

Maten var avdukad och groggarna glittrade i glasen när vi nåddes av nyheten att Sovjet invaderat Afghanistan. Julen 1978. Jag var tio år och förstod att min brokiga släkt var ett prisma över vänsterns splittrade idévärld. …

Man behöver inte vara vänster för att vara emot massmord

Och ytterligare en intressant intelligent artikel:
Fredrik Lindström Aftonbladet – Vi är misstänksamt fördomsfria i Sverige

Fredrik Lindström beskriver med insiktsfulla reflektioner en farlig likriktning av yttrandefriheten som absolut ska läsas flera varv.

Citat ur Fredrik Lindströms artikel:

I en färsk undersökning säger nästan hälften av svenskarna att de tror att deras åsikter överensstämmer med vad de flesta andra tycker.

Det är en världsledande siffra. I landet som ligger vid individualismens frontlinjer tycker vi, till synes paradoxalt, alltmer som alla andra.

Hur mycket vågar man glädjas åt vår upplysning om den vilar på strävan efter samhörighet? Kanske skulle vi, i ett annorlunda scenario, vara lika öppna för helt andra och till och med rakt motsatta värderingar – om det var där gemenskapen fanns.

Och jag frågar mig om det inte redan har skett. Jag tänker på Afghanistankriget som Åsa Linderborg skriver om.

För inte så länge sedan fick Olof Palme med sig hela Sverige mot bombningarna av Hanoi. Sverige stod enat mot kriget i Vietnam. Vi insåg att massmordet påminde om andra massmord. Massvis med oskyldiga offer och lidande.

Plötsligt verkar det som om folket, eftersom Alliansen nu inlett kriget, plötsligt tycker att det är ok med mord på oskyldiga människor.

Vad har skett?

Jag undrar om skillnaden helt enkelt inte heter Olof Palme och att vi släppt in fascismen, rädslan och tystnaden. Modet, idealismen och den svenska värdigheten har mördats av fascismen och vi lät det ske.

Svenskarna har, generellt sett, blivit en samling fega rumpnissar som flyter med. Jag frågar mig om vi ska ha en statsminister efter valet 2010 som heter Mona Sahlin och som deltar i Bilderberggruppens hemliga möten eller ska vi skapa en nation som har en viss värdighet?

Jag undrar om inte mer inslag av direktdemokrati i vår demokrati är rätt väg när statsministern mördas och den blivande statsministern Anna Lindh också mördas. Ja, den nuvarande fegheten och medlöperiet hos sittande politikeradel antyder detta, anser jag.

Kanske kan vi, folket, genom mer folkomröstningar, utveckla mer värdighet tillsammans? – Ja, det tror jag att vi kan. Det vill jag tro. Det handlar inte om hur mycket skatt vi vill betala eller om vi vill bli övervakade av storebrorsamhället. Det ligger djupare.

Enskilda politiker, medlemmar i alla partier – Centerpartiet, Follkpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Piratpartiet, Feministiskt initiativ, SPI och Aktiv Demokrati – och alla väljare i valet 2010 måste faktiskt samarbeta om det ska bli förändring. Det duger inte att följa det korrupta ledarskapet!

MVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

