3-4 dagars arbetsvecka?

Gudrun Schyman, Feministiskt initiativ och Carl Schlyter, miljöpartiet vill ha 30-timmarsvecka.

Enig. Som maskiningenjör tycker jag att saken är självklar. Mitt arbete går ut på att effektivisera bort onödigt arbete, automatisera och minska slitaget på människor.

Om vi minskar arbetstiden skulle vi enklare kunna dela på jobben. Som Gudrun och Carl skriver skulle vi dessutom kunna skaffa oss en minskad miljöbelastning och ökad jämställdhet på köpet.

Givetvis borde hela EU och hela världen gå i takt så vi kan undvika inflation, men ett alternativ är annars en återskapad tullmur som skyddar företagen mot orättvis konkurrens.

Hoppas att Feministiskt initiativ och Miljöpartiet kan valsamarbeta demokratiskt så att de kan stärka sitt mandat mot 4%-spärren tillsammans. Jag är dessutom helt säker på att en stor del av ingenjörstäta direktdemokratiska Aktiv Demokrati skulle vara med på noterna.

MVH

MrPerfect72
Medlem av Aktiv Demokrati

PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till 3-4 dagars arbetsvecka?

  1. Magnusgus@AD skriver:

    Har du räknat på om det verkligen blir för många arbetslösa när alla 40-talisterna gått i pension om 5 år?

    • MrPerfect72 skriver:

      Man kan vael vara flexibel i arbetstid saa vi laegger oss paa en nivaa daer alla faar vara med!? Ex. 2% arbetsloeshet och ”riktiga jobb”. Enklare dessutom att vara flexibel om alla kan jobbet redan innan ”koettberget” tar avsked. Haaller du inte med?

  2. Magnusgus@AD skriver:

    OK, kanske kan vara bra, men vem betalar mina räkningar om min lön sänks med 20%?

    • Josef Boberg skriver:

      Om medborgarna jobbar ca 30 timmar – istället för 40 – så blir alla så MYCKET effektivare (+ att arbetslösheten nästan försvinner) – så att lönen kan höjas ❗ – så det så.

      • Magnusgus@AD skriver:

        Om jag drar ner 10 timmar per vecka, så kan ngn annan jobba dem istället, visst, men vem betalar den nyes lön, om inte min lönesänkning?
        Om det bara skulle bli en 25% EFFEKTIVITETSHÖJNING, så skulle ju ingen arbetslös komma ifråga…bara mer fritid för mig själv.
        Inte helt fel förstås….

      • Josef Boberg skriver:

        Du fattar snabbt vitsen, verkligen… 💡

        Men tror Du att wåra ”kära” PyramidMaktHavare och deras medlöpare (= flest i antal)
        PyramidMaktHavarna och deras medlöpare (= flest i antal) vill att det skall bli så ❓

      • Magnusgus@AD skriver:

        De fattar bevisligen inte mycket alls….

      • mrperfect72 skriver:

        Att hoeja loenen i en situation daer arbetsgivaren kan spela ut medborgare mot medborgare aer svaart.

        Naer arbetsloesheten kommer ner till 2% blir det enklare att hoeja loenen eftersom efterfraagan paa arbetskraft oekar.

        MEN inflation och internationell konkurrens aer daa istaellet ett hot, givetvis, och foer att skydda Sverige mot detta boer man ha tullmur foer att skapa raettvis konurrens, anser jag. Dvs. gaa ur EU.

        Det ena utan det andra blir fel.

      • Magnusgus@AD skriver:

        Men realismen i att exportlandet Sverige skulle resa tullmurar…hur funkar det?

  3. mrperfect72 skriver:

    Det kommer ungefaer som det gjorde innan EU och storebrors globaliseringshysteri.

    • Magnusgus@AD skriver:

      Hade vi importullar då som var högre ifrån t.ex. Kina när det gäller bilar? Eller elektronik?

  4. MrPerfect72 skriver:

    Ja. Det tror jag. Om inte, saa vore det givetvis rimligt att ha det eftersom vi inte har samma loenevillkor som Kineserna…. aen….

  5. Ping: Aktiv Demokrati's blogg

Kommentera

