Jan Guillou föreslår bra lösning på spioneriet

Aftonbladet – Så kan vi rädda en viktig del av vår historia

Det finns en lösning på problemet, tror jag efter mycket grubbel. Säpo bör utlämna arkivet till seriös forskning,

Det vettigaste förslaget jag hittills sett.

Har Säkerhetspolisen en hemligstämplad lista på 50 svenska landsförrädare som samarbetade med Östtysklands underrättelsetjänst?

Mycket intressant information. Borde absolut utredas.

Visserligen tror jag precis som de indignerade folkpartisterna som skrev i DN att det gott och väl kan finnas en och annan toppsosse bland de 50 svenskarna. Det fanns en underlig vurm för just DDR inom både VPK och sosseriet på 60-talet och framåt, ungefär som om DDR i alla fall kunde betraktas som den minst obehagliga diktaturen i öst. Vänskapsförbundet Sverige-DDR hade under många år tunga sossar i ledningen.

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna hade kontakter med diktaturen DDR helt ogenerat. Intressant. Visserligen betraktar jag inte Sverige som en demokrati heller p.g.a. flera odemokratiska lagar. Sverige kan betraktas som politokrati eller partistyre, eller politikeradel-styre, men knappast som diktatur.

MVH

MrPerfect72
Medlem av Aktiv Demokrati

PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

