Kommunism = Kapitalism?

Jesper Bengtsson kallar Kina kommunistisk råkapitalism.

Men kommunism är en politisk benämning på flera närbesläktade idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda.

Inom marxismen är det också benämningen på det tillstånd i samhällsutvecklingen där klasserna och staten upplösts och produktionsresultatet fördelas åt alla efter behov.

Upfyller Kina detta eller är Kina endast en råkapitalism?
Borde vi inte kalla Kina endast korrumperad råkapitalism och platsar inte EU, USA och Ryssland och de flesta andra supermakter in under denna benämning med tanke på korruptionen?

Om vi ska kalla Kina enpartistat undrar jag vad vi ska kalla dagens ”demokrati”. Tvåpartistat? Välj mellan pest eller kolera!

”Kommunism”? Jag är skeptisk.

MVH

MrPerfect72
Medlem av Aktiv Demokrati

PS. Jag har hittat min favoritpolitiker till valet 2010, samt anledningen att jag bojkottar Jinge, Norah4you, samt alla bloggare under s-info. Pingat hos bloggportalen.aftonbladet.se och Intressant.se

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

