Om demokratin och finanskrisen

Mikael Nyberg, Aftonbladet om vilka som klarar sig undan finanskrisens svallvågor.

Jag hittade en hel del slagkraftiga formuleringar.

Utvecklingen har varit likartad i många länder. … Vad ska nu följa? Frågan diskuteras i exklusiva tidningar och sällskap, medan politikerna baklänges kryper ur gamla löften. Att låta demokratin avgöra är det inte tal om.

och

Dela en kaka i tio delar. Ge en person sex bitar, låt 99 dela på resten.

och

Den underliggande, aldrig uttalade uträkningen är enkel: när den översta procenten fått sitt åligger det övriga medborgare att skruva ner anspråken.

Byter man sedan ut gamla negativa ord, som folk assoccierar med George Orwells totalitarianism, till positiva ord som verkligen har lyssnarpotential kanske det vanliga folket t.o.m. skulle lyssna? Vem vet?

En helt personlig reflektion givetvis. I mitt parti kan du tycka att man ska ha med gamla utslitna ord om du vill det. Det tyckte jag med fram tills jag funderade riktigt djupt.

/MrPerfect72

Medlem av Aktiv Demokrati – Det direktdemokratiska alternativet i politiken

Det här inlägget postades i Direkta reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Om demokratin och finanskrisen

  1. Josef Boberg skriver:

    Ifall detta blogginlägg ej vore kopplat specifikt till PartiKrati-partiet socialdemokraterna – som gällande alla andra partier förutom dem – så är det ju en perfect beskrivning av hur ALLA partier måste tänka om – och tänka rätt avseende t ex nationalekonomin – som jag ser det i vart fall.

    Men det var måhända så Du menade egentligen – eller ❓

  2. mrperfect72 skriver:

    Jag ville bara uppmaerksamma partiet om en kille med potential att uttrycka sig vaerdigt om demokratin och dagens finanskris.

  3. Kalle skriver:

    Varför ska en person ha en person ha sex bitar och 99 dela på resten ? Vad menas ? Orättvist är min spontana reflektion.
    Men det ligger väl som vanligt hos mr perfect något obegripligt resonemang under. Förklara, tack !
    Eftersom diskussionerna som tas upp här är långt över min nivå, slutar jag härmed att läsa spalten. Tidvis har det dock variti ganska kul och lärorikt.

    • mrperfect72 skriver:

      I detta parti faar man tycka att det aer oraettvist och det tycker jag ocksaa och nog det flestaa med mig.

      Det aer killens formulering jag citerar och tycker aer utmaerkt.

      Jag kommer, precis som du, sluta kommentera Josef naer han kraanglar till det.

      Det kommer fungera enligt Pavlovs metod om s.k. klassisk betingning. 😉

      • Josef Boberg skriver:

        ”Jag kommer, precis som du, sluta kommentera Josef naer han kraanglar till det.”

        Hmmm… – Martin – tänk ifall Kalle med uttrycket: ”Eftersom diskussionerna som tas upp här är långt över min nivå, slutar jag härmed att läsa spalten.” – avsåg Ditt inlägg och Dina kommentarer – alternativt Ditt inlägg, Dina kommentarer och mina kommentarer.

        Ett måhända gott tips, kanske… 💡
        ”Det kan få konsekvenser att kasta sten i glashus !” – har jag lärt mig under mina nu mer än 69 år som varelse i kött – hälsar Josef Boberg 8)

  4. Kalle skriver:

    Klassisk betingning kan väl beskrivas så, att man blir på gott humör bara man hör ljudet av spritflaskorna som slår mot varann ?

  5. Ping: Inget val? – NU->Valkompassen med flest registrerade partier « Aktiv Demokrati's blogg

Kommentera

