En skola åt helvete, del 1: Introduktion

Jag har nu äntligen hittat någon inifrån systemet som både tycker som jag och som dessutom genom egen, gedigen erfarenhet har hittat anledningarna till varför skolan i princip monterats ner i Sverige.
Kunskapsnivån sjunker år efter år, samtidigt som både grannländer och utvecklingsländer snabbt kommer ikapp det försprång vi haft i flera decennier i Sverige. 

 Det jag kommer ta upp i denna bloggserie diskuteras ingenstans – i alla fall inte offentligt. I media tas aldrig denna problematik upp, som jag ska lyfta fram i denna bloggserie. Heller inte inom bloggvärlden.

I vårt mellanmjölksland har journalister blivit allt mer nyhetsrapportörer, kritiskt ifrågasätta makten har lämnats till några få på typ Uppdrag granskning. Bakomliggande faktorer till svenska skolans fria fall förklaras av etablissemanget med kommunaliseringen, fria skolvalet och friskolornas intåg. Helt fel fokus och en del av Pedagogiska Ideologiska Etablissemangets (PIE) taktik.

Flytta fokus! Inte prata om de verkliga problemen. För när friskolorna gör hundra miljoner i vinst så ruttnar PIE och skriker högt, vilket får med sig media och gemene man. Men vad har alla de tusentals elever som lämnat svensk grundskola utan fullständiga betyg kostat? Ända sedan Lpo 94 infördes, alltså snart 20 år sedan, har 20% av eleverna lämnat grundskolan utan fullständiga betyg – kostnad??? Förutom mänskligt lidande så tror jag nog att detta har kostat samhället flera tusentals miljarder kronor, vilket får friskolornas vinster att framstå som en snorloska i Östersjön. Detta ska jag lyfta fram lite mer i denna bloggserie, alltså den medvetna fokusförskjutningen.

Tjänstemän, forskare, doktorander, docenter och professorer som systematisk motarbetat Lpo 94, resultatuppföljning och betyg samt hur man använder sig av Lgr 11 som täckmantel för att motverka resultatstyrning.

Genom att kontinuerligt höja abstraktionsnivån så att diskussionen blivit otydligt har också Lpo 94 allt mer framstått som en omöjlig läroplan att genomföra – vilket jag tycker är absurt eftersom jag personligen, tillsammans med kollegor jag jobbat med, införde Lpo 94 på riktigt. Så jag vet av egen erfarenhet att det går. Eller också byter man fokus i diskussionen eller i debatten och förvandlar icke-frågor till viktiga frågor och det som egentligen borde ligga högst upp på agenda ”glöms bort”.

Många av dessa personer som var med och såg till att skjuta Lpo 94 i sank har i dag mage att kritisera politiker att de inte sett till att skolan fungerar. Dessa personer har en dold agenda och det finns ett informellt nätverk mellan dem.

Jag kallar det för Pedagogiska Ideologiska Etablissemanget – PIE, för att de drivs av ideologi och ingenting annat. Betyg är skit och betyg ska baktalas och motverkas med alla tänkbara medel, trots att vi har riksdagsbeslut på att betyg ska finnas. Jag kommer ge flera exempel på detta senare i denna bloggserie, där jag även kommer namnge personer som jag definierar som medlemmar i PIE.

Detta är en blogserie i minst 8 jätte poster, men ta dig tid att läsa dem alla!
Det är underhållande läsning och du kommer att häpna över innehållet.

För plötsligt faller allt på plats, och du inser hur vi kunde hamna där vi är idag i svensk skola.

Det är nämligen inte kommunalisering, nedskärningarna, bristen på diciplin och respekt från eleverna, eller för mycket invandrare som är förklaringen till skolans totala förfall. Nej, något helt annat, och vi är utsatta för en mycket försåtlig desinformation där både fack, politiker och små grupper av ”troende” har fått ett så totalt genomslag att de ogrundade teorier man stödjer sig på gradvis istället har blivit sanning och därmed en förbannelse för alla elever och hela samhället.

Detta är allvarligt! Den nuvarande situationen i Sveriges skola kommer att leda till avgrunden fortare än vi anar!

Sprid detta till alla du känner!

Mangedemokrat, bekymrad skolförälder

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar